Full version: Vildskott eller inte?
biodynamisk
Jag planterade rosen förra sommaren. Vet inte vad den heter, bara att det är en doftande röd klätterros, gammaldags sa min mamma... I år har det kommit två skott som redan är högre än resten av plantan, fler taggar och fler fingrar (7 istället för 5) på de flesta bladen. Typskt vildskott tänker man ju då! MEN jag grävde för att vara riktigt säker eftersom dessa bladen också är blanka, vilket vildskotten tydligen inte är om jag förstått det hela rätt sweatingbullets.gif
Då visade det sig att ett av de skotten som fanns när jag planterade den i somras sitter ännu lägre ner än dessa nya skott...
Är det ngn som kan se om detta är vildskott eller inte?

(Den svarta stripklamman sitter där för att stammen splittades när min sambo körde på den i höstas whist.gif )

[attachment=35278:rot_o_blad.JPG] [attachment=35279:roten.JPG]
[attachment=35276:bladen.JPG] [attachment=35277:nedersta_skottet.JPG]
svennis
Jag kan inte se något vilskott.
Ser bra ut! yes.gif
biodynamisk
ok, tack för hjälpen smile.gif
Blev lite orolig där när så många signalement stämde med vildskott wacko.gif
Hur kommer det sig då att vissa av bladen har fler fingrar?
Kan du se på bilderna om det är en rotäkta ros eller om den är ympad?
Stiffe
Antalet småblad kan variera lite. Är det vildskott brukar det synas på ett antal variabler sammantaget. Men här på bilderna ser alla skotten exakt likadana ut => inga vildskott. Är det vildskott så syns det när man frilägger roten som du gjort. Ympstället är en förtjockad del av roten, och i ovankant växer alla ädelrosskotten fram, och under el direkt från rötterna växer vildskotten fram.

Kan inte avgöra från bilderna huruvida det är en okulerad el rotäkta ros. Men, om du inte fått ett rotskott el stickling från ngn vän el släkting, el köpt rosen på Roskraft i Skåne, så kan man med 99,9% säkerhet anta att den är okulerad.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon