Ingrid Zon3
Fick ett vansinnigt infall idag och köpte en påse Amadine sättpotatis. Men jag har inget potatisland så det får bli odling i hink/kruka/sopsäck. Den första frågan blir vilken jord jag ska välja. Det som finns hemma är kogödsel i påse, u-jord och färdig trädgårdskompost. Går det bra med något av detta eller ska jag skaffa någon annan jord?

Den andra frågan blir hur "tätt" man kan sätta potatisarna. Alltså, om jag odlar i svart sopsäck, ska jag bara ha en sättpotatis i varje? Hur gör man med dräneringen, några "hugg" med grepen i varje säck kanske är bra?

Jag tänkte också prova att odla i murarhinkar. Ca 30 cm innerdiameter, räcker det till en sättpotatis? Går det bra med vanliga 10-litershinkar också?
Har fattat det som att när man odlar potatis i kärl så fyller man bara upp till hälften (typ) när man sätter dem och fyller sedan på med mer jord i stället för kupning. Synpunkter?

Alla tips och råd om hur man lyckas med detta är välkomna. Jag har inte haft någon större framgång med potatisodling tidigare. Mycket blast och skorvig potatis...
Snohan
Jag vet inte om jag gör rätt men jag odlade Amandine i hink förra året. Jag hade också murarhinkar, i dem hade jag 2 potatisar. I år har jag även 10-liters hinkar och i dem har jag 1 potatis. Jag fyllde murarhinkarna med lite lecakulor i botten, 2-3 cm kanske. Precis ovanför lecakulorna längs kanten gjorde jag hål, på så vis fick jag en vattenreservoar i botten. Sedan lade jag fiberduk och fyllde upp med jord. Potatisen lade jag kanske 8 cm ovanför fiberdukan och fyllde sedan på så att potatsien var täckt med ca 8 cm jord. Allteftersom blasten kom upp fyllde jag på med jord tills jag hade nått upp till kanten. Jag använde U-jord och fick fin potatis men framförallt BLAST. Så i år läste jag på och förstod att potatisar inte behöver så mycket näring för då växer blasten istället för potatisen. Därför blev det i år Plantagens 5 för 100 kr- säckar. Än så länge växer det bra!

Lycka till med dina potatisar!

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon