Blomstertanten
I dag har jag varit på växtmarknad vid Karslunds herrgård i Örebro biggrin.gif
Fick verkligen hålla i mej för att inte förköpa mej tongue.gif
Kom bara hem med blå bergvallmo och en porslinsklocka ! Duktigt av mej !
Men nu undrar jag om någon vet hur den vill ha det för att trivas confused.gif
Någon som har erfarenhet av den ?
Blomstertanten
Flyttar upp frågan lite biggrin.gif
Anki V
Bergvallmon vill inte stå i gassande sol…annars så har jag den överallt. Jag ser ingen skillnad på de som står lite ”surt” till och de som står i vanlig ”trädgårdsjord”.

Porslinsklocka sådde jag i fjol men ingen av mina småttingar överlevde vintern…tyvärr. Det går kanske bättre med lite större plantor än de jag hade.

/Anki
Alexander-VG-zon3
jag har min Codonopsis i östläge, klarade att övervintra i kruka ute denna vinter(lägst -18c zon 3-4 i VG).

gillar fuktigt jord har jag märkt, jag har den i lucker och luftig jord med lågt ph , växer snabbt. ger den näring 1gång i veckan. min vissnar ner helt om vintern och är lite seg i starten med nya skott, men när den väl fått skott går det snabbt.

tillägg - min är inte en Codonopsis lanceolata, så hur härdig just din är vet jag inte. men dom vill ha samma förhållanden och skötsel.
Blomstertanten
CITAT (flaxss @ 25-05-2009, 22:09) *
jag har min Codonopsis i östläge, klarade att övervintra i kruka ute denna vinter(lägst -18c zon 3-4 i VG).

gillar fuktigt jord har jag märkt, växer snabbt. ger den näring 1gång i veckan. min vissnar ner helt om vintern och är lite seg i starten med nya skott, men när den väl fått skott går det snabbt.

Du har alltså din i kruka ? Är den inte speciellt härdig , så det bara var ren tur att din överlevde ?
Hm, hade närmast tänkt mej att sätta den i en rabatt , men det kanske är en dum idé g.gif
Jag bor också i zon tre , men kanske kan ha på gränsen till zon 2 i min österrabatt invid husväggen.
Vill den ha sol eller skugga ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Blomstertanten @ 25-05-2009, 22:15) *
Du har alltså din i kruka ? Är den inte speciellt härdig , så det bara var ren tur att din överlevde ?
Hm, hade närmast tänkt mej att sätta den i en rabatt , men det kanske är en dum idé g.gif
Jag bor också i zon tre , men kanske kan ha på gränsen till zon 2 i min österrabatt invid husväggen.
Vill den ha sol eller skugga ?

har glömt namnet på min, men min ska var den härdigaste arten. andra arter är lite känsligare och andra är mycket härdiga. har för mig att min ska klara sig i zon 5. så jag trodde den skulle klara vintern i kruka och det gjorde den också. nästa vinter ska jag nog gräva ner krukan i marken så den får extra skydd.

men med just din art vet jag inte vilken zon den går till eller hur mycket kyla den tål. min får vita blommor så vi har inte samma art.

men läget och skötsel är samma.

sol-halvskugga, fuktigjord men ändå lucker, dränerande (stå lite torrare på vintern hjälper nog). näring och jord med lågt ph. ger man den det så kan man nog lyckas bra med den. min trivs väldigt bra i östläge (syd/öst). ger den mycket vatten under våren-sommaren.
mikaan
confused.gif jag kollar i min bok..o läser blå bergsvallmo= läge Sol/skugga..En kortlivad perenn som oftas odlas som tvåårig eftersom den dör efter blomningen..Dessbättre så självsår den sej ofta frikostigt.
Min svägerska har 3 st av blå bergsvallmo o hon har dem i väderstrecket nordöst..o där har de trivst..o den andra känner jag inte till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon