smuleborg
[attachment=35292:IMG_1932_2_2.JPG]

Är det en nyckelpiga jag såg bland nässlorna? Som ni ser, jag kan ingenting....

Piccante
ja det är en ögonfläckig nyckelpiga Anatis ocellata.
Lars-Olof Arvids
Visst är det en nyckelpiga! Närmare bestämt en ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata).

Olle
smuleborg
Tack snälla ni smile.gif
amaira
Det är en av de över 40 arter nyckelpigor som finns biggrin.gif . Gå ut och börja kika efter nyckelpigor får du se, det är spännande och kul. Du hittar dem där det finns bladlöss bland buskar och blader.
Och den 22-prickiga hittar du i mjöldaggen wink.gif .

De kan se ut nästan hur som helst i alla möjliga färgkombinationer och mönster. Fast färgerna håller sig inom rött, brunt, orange, gult och svart. Det kan vara prickar, rundlar, ovaler, eller mer fyrkantiga fält, allt från två till "massor".
Inka
Det är väl inte en sån HÄR:
http://www.odla.nu/artiklar/harlekin-nyckelpiga.shtml
Prickarna kan variera tydligen.
/Inka
Tulipanaros
Nej, det är ingen harlekinnyckelpiga. Den ögonfläckiga ser jag ibland, så den känner jag igen. Men det skulle vara intressant att höra om någon av naturälskarna här har sett en harlekinnyckelpiga i Sverige någon gång? I Norge kär den ju vara på frammarsch, så det är väl bara en tidsfråga. Men jag har aldrig sett den.
Danne031
Här måste jag ju bara fråga, finns det några skadliga nyckelpigor man ska hålla utkik efter i trädgården?
Tulipanaros
Ja, harlekinnyckelpigan, som Inka länkade till ovan, sägs vara otroligt invasiv och kan slå ut de inhemska arterna av nyckelpiga. Den äter skadedjur som andra nyckelpigor men på ett mycket mer aggressivt sätt och förökar sig också kraftigt. Tydligen har den också orsakat problem när den ibland har flyttat inomhus i stora svärmar. Så ja, om man ser halekinnyckelpigor ska man ta ihjäl dem, sägs det (vilken skillnad det nu kan göra). Men jag vet inte om jag skulle känna igen den, med tanke på att teckningen tydligen kan variera kraftigt. Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Harlekinnyckelpiga -- där finns också ett bildgalleri.
amaira
CITAT (Danne031 @ 26-05-2009, 22:15) *
Här måste jag ju bara fråga, finns det några skadliga nyckelpigor man ska hålla utkik efter i trädgården?

Knappast, vill jag svara på det.

Ingen är skadlig för din trädgård. Och den som har svårt att särskilja på de olika nyckelpigearterna ska inte börja jaga harlekinnyckelpigor!

Det vimlar av nyckelpigor i naturen!!! Och de kan se ut nästan hur som helst. Utan kunskap om annat än dålig sådan om harlekin, gör dig enbart nojjig. Och risken att träffa på en harlekin är ändå minimal. Lämna över det "ansvaret" till andra. Som Tulipanaros skriver, så lär du knappast kunna göra något åt saken i alla fall, om den skulle dyka upp hos dig.

Njut i stället av alla nyckelpigor som finns.

Om man är orolig för att få in harlekin, så kan man veta att denna nyckelpiga är en stor art, medan flertalet nyckelpigor är lite mindre arter. Men det finns andra stora arter också, som är vanliga och troligare gäster.
amaira
Här är en av alla de nyckelpigor som finns. Fann den igår, och det är faktiskt första gången jag ser denna art. Kul!

Visst är den söt wub.gif (heter Halyzia sedecimguttatta, svenskt namn saknas)

ängsvädd
Spännande - har aldrig sett den tidigare smile.gif
Gossen Ruda
Handen ser bekant ut. rolleyes.gif
Tulipanaros
CITAT (amaira @ 27-05-2009, 09:42) *
Knappast, vill jag svara på det.

Ingen är skadlig för din trädgård. Och den som har svårt att särskilja på de olika nyckelpigearterna ska inte börja jaga harlekinnyckelpigor!

Det vimlar av nyckelpigor i naturen!!! Och de kan se ut nästan hur som helst. Utan kunskap om annat än dålig sådan om harlekin, gör dig enbart nojjig. Och risken att träffa på en harlekin är ändå minimal. Lämna över det "ansvaret" till andra. Som Tulipanaros skriver, så lär du knappast kunna göra något åt saken i alla fall, om den skulle dyka upp hos dig.

Njut i stället av alla nyckelpigor som finns.

Om man är orolig för att få in harlekin, så kan man veta att denna nyckelpiga är en stor art, medan flertalet nyckelpigor är lite mindre arter. Men det finns andra stora arter också, som är vanliga och troligare gäster.

Vill bara hålla med om detta! Men är fortfarande nyfiken: ingen som sett den i Sverige?
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2009, 10:48) *
Handen ser bekant ut. rolleyes.gif

giggle.gif

Danne031
Nu blir jag sugen på pig-jakt med kameran..dom är ju så söta smile.gif
Piccante
CITAT (Tulipanaros @ 27-05-2009, 13:26) *
Vill bara hålla med om detta! Men är fortfarande nyfiken: ingen som sett den i Sverige?

Det är endast en handfull hard core-entomolger som letar i varenda snår efter baggar som har lyckats se någon harleqinpiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon