Full version: Körkortslös?
Pia L
Om man misstänker att en person har fått sitt körkort indraget och den personen ändå är ute och kör bil, kan man ta reda på hur det ligger till och var i sådana fall?
Sussie F-Flower
Jag tycker att man borde kunna ringa till polisen... säga att man har sett att personen varit ute och kört men att man har hört ryktas att han/hon har k.k. indraget.

Vet inte om det tjänar så mycket till att anmäla vad man har sett. Antar att dom måste bli tagen "på bar gärning", tror jag... dunno.gif
Pia L
Nä, det tjänar inget till att ringa i efterskott, det jag undrade var om man som privatperson kan få reda på om en annan har körkort eller inte, i det här fallet då indraget körkort.
Aqvakul
Länstyrelsens körkortsregister - Uppgift om en person har körkort är allmän handling - måste lämnas ut
Gossen Ruda
Enklast är nog att ringa polisen och fråga.
Huggorm
Det borde gå att begära ut uppgiften från transportstyrelsen eller vad vägverket heter nu för tiden
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 24-05-2009, 22:42) *
Nä, det tjänar inget till att ringa i efterskott, det jag undrade var om man som privatperson kan få reda på om en annan har körkort eller inte, i det här fallet då indraget körkort.

Fortfarande polisen måste det väl vara. ..? Det är väl dom som "drar in" körkortet så dom borde väl definivt veta i alla fall.
Sedan lämnas väl kanske ärendet vidare till någon annan enhet, länstyrelsen eller nån..?

Jag har aldrig (peppar peppar...) fått körkortet indraget så jag vet inte hur "gången" är.
Myosotis
Det verkar vara länsstyrelsen, kollade på vv.se.

länk (orkar inte läsa själv, men man borde alltså fråga hos länsstyrelsen kanske?)

Ringde polisen en gång när jag såg någon som var full och förmodligen knarkpåverkad också köra iväg med bilen. Polisen tog det på mycket stort allvar, men de hann inte och då kan de inte göra något. Men jag tycker man kan lämna in det som ett tips i alla fall.
Pia L
Tack för alla svar, jag ska ringa länstyrelsen idag och är det inte dom som kan lämna ut så kanske dom kan hänvisa mig vidare.
ingrid fuxwall
Kör denna person vårdslöst?/kör personen full? Eller är du frågande för att du hört ett rykte?
Pia L
Kör denna person vårdslöst? -nja, kan man säga kanske

kör personen full? -ja, vittnen finns, men polis har kommit för sent till platsen

Eller är du frågande för att du hört ett rykte? -ja, att körkortet skulle vara indraget
smörblomma
CITAT (Pia L @ 25-05-2009, 22:07) *
Kör denna person vårdslöst? -nja, kan man säga kanske

kör personen full? -ja, vittnen finns, men polis har kommit för sent till platsen

Eller är du frågande för att du hört ett rykte? -ja, att körkortet skulle vara indraget

Varför inte ta kontakt med "föraren" i fråga om du ser den köra bil.
Typiskt skvallerkärringar att kika bakom gardin och ringa polisen. thumbdown.gif
Pia L
Nu ligger det helt andra orsaker bakom det här än "skvallerkärringar" jag tycker inte att man ska ta så lätt på saken då barn är inblandade.
Ringer någon polisen och dom inte kan ta personen på bar gärning så spelar det ju ingen roll, inte ens om dom har 2,25 promille i blodet
Myosotis
CITAT (smörblomma @ 25-05-2009, 22:13) *
Typiskt skvallerkärringar att kika bakom gardin och ringa polisen. thumbdown.gif

Typisk dum kommentar. thumbdown.gif Tycker du att det är bättre om någon rattfull/vårdslös kör ihjäl en unge eller?! Jag tycker det är ansvarsfullt att ringa till polisen i ett sånt fall. Vad ska det vara bra för att spela hjälte och konfrontera vederbörande? Gör det du om du gillar att få på käften av knarkpåverkade personer, men alla kanske inte känner för det. Vad ska du fråga? "Får jag se ditt körkort?" crazy.gif duh.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 25-05-2009, 22:25) *
Typisk dum kommentar. thumbdown.gif Tycker du att det är bättre om någon rattfull/vårdslös kör ihjäl en unge eller?! Jag tycker det är ansvarsfullt att ringa till polisen i ett sånt fall. Vad ska det vara bra för att spela hjälte och konfrontera vederbörande? Gör det du om du gillar att få på käften av knarkpåverkade personer, men alla kanske inte känner för det. Vad ska du fråga? "Får jag se ditt körkort?" crazy.gif duh.gif

Instämmer!
Onyktra personer vill väl ingen möta efter vägarna... Eller hur...?
Eller finns det kanske personer som tycker att det är ok? Ja.. det verkar så... angry.gif
MariaS
Så här bra är det att anmäla misstänkta! Länk
Meriona
CITAT (smörblomma @ 25-05-2009, 22:13) *
Varför inte ta kontakt med "föraren" i fråga om du ser den köra bil.

Det finns väl mer än en anledning att inte konfrontera en berusad person, som småväxt kvinna kan det vara direkt farligt att göra en berusad stor karl arg, jag hade INTE vågat det själv, om inte annat av rädsla för vad han kan ta sig till med mig och barnen efteråt. De som kör fulla vid upprepade tillfällen har mer än ett problem och kan bara både aggressiva och i psykisk obalans, direkt livsfarliga rentav! g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon