Full version: Fruktflugor
Åsa zon 6
Idag dök det plötsligt upp massor med små fruktflugor i mitt kök. De är överallt och hur många som helst. Jag har ingen gammal frukt liggande någonstans så jag begriper inte var de har kommit ifrån.

HJÄLP MIG NÅGON! Hur får jag bort dem?

Åsa sad.gif
Betty
Låt dem dö lyckliga i en slatt rödvin såhär på lördagskvällen! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mariann
Jag har också problem med sånna flugor, har aldrig haft det förut (problem alltså) de brukar ju försvinna när det blir kallare ute
men inte nu.... ohmy.gif
Mördar dessa flugor varje dag sad.gif kan undra var dom kommer ifrån?
Helen i Piteå Zon 5
Ta en gul skål (flugorna gillar gult) häll i ättika + en droppe diskmedel, ställ skålen på diskbänken och snart är den fylld av döda flugar, du får inte ha något sött framme. Lycka till! /Helen
lolo
Jag har också haft dessa frukt/bananflugor, men sedan jag började ha all frukt utomhus så har de helt försvunnit utan att jag vidtagit speciella åtgärder. De verkar endast överleva om det ligger "rester" av gammal mat eller frukt framme. Krukväxter och blomjord bryr de sig om. Det är meningslöst att försöka slå ihjäl rackarna, eftersom de liksom parerar på en gång! biggrin.gif
/Ann-Louise
Åsa zon 6
Tack för tipsen! Antalet flugor har minskat betydligt. Jag provade en annan idé också... dammsugaren. Det fungerade ganska bra. smile.gif

Åsa
vickeva
De kan faktiskt bo i avloppsröret till vasken också, kolla där.
tophondo
Här kommer mitt bästa tips:

Ta en vid skål.
Häll i vatten.
Häll i lite honung.
Häll i lite vinäger.
Häll i lite diskmedel.

Honungen och vinägern är för att locka till sig blomflugorna. Det luiktar sött och jäst, sånt gillar flugor. Diskmedlet är för ytspänningens skull så de inte kan gå på vattenytan.
adrian
Om man inte vill hålla på med "häxbrygder" så finns ju....Hasse... biggrin.gif biggrin.gif
sanna
Det är ju inte sådär vansinnigt långt från Stockholm till Örebro, men.... rolleyes.gif

Ändå...liksom...kan man inte få ta i en Hasse på närmare håll?
Var i så fall?
Eller går Hasse att skicka på posten?

Sanna
smile.gif
adrian
Jodå..
Jag skickar till stockholm nästan varje vecka...
Mvh Dick
vickeva
Kan inte Hasse ta tåget själv..?
adrian
Han behöver någon som håller honom i "bladet"... tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (sanna @ 01-02-2004, 23:19)
Det är ju inte sådär vansinnigt långt från Stockholm till Örebro, men.... rolleyes.gif

Ändå...liksom...kan man inte få ta i en Hasse på närmare håll?
Var i så fall?
Eller går Hasse att skicka på posten?

Sanna
smile.gif

Jag såg en Hasse på Plantagen! Det var visserligen i Örebro det också, men kanske finns på andra orter.

Men min Hasse som är köpt på Brutala blommor är mycket större och i bättre skick än den på Plantagen! rolleyes.gif
sanna
Jag tror att en viss Hans kommer att finnas vid min sida på alla härtans dag... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Sanna smile.gif
sanna
hjärtans....
ska det vara!

Ursäkta, jag blir så fumlig och okoncentrerad när jag snackar om Hasse!
adrian
jag försöker sköta dem så bra jag kan, och ger dem endast RO vatten och växtbelysning...

Men "Hasse" har nog slagit alla andra växter tror jag, han har faktiskt ALLT man kan önska.. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon