katrin
Jag har aldrig odlat en ros i hela mitt liv då det känns läskigt och svårt för en nybörjare som jag, men nu känner jag mig sugen, och vill gärna hitta någon frisk lättodlad sort, men det visade sig vara lättare sagt än gjort, då det finns så mycket att välja på...

Jag kommer snart att ha ett lågt falurött plank/staket, ca 120 cm högt, och ca 3 m brett, som ska dölja min kompost på andra sidan planket. Min tanke är att sätta 2 st buskar (rosor?) mot planket (Samma sort eller olika?) Gärna vitblommande, med lång blomning, då detta är nära entrégången till huset. Det gör inget om buskarna sticker upp lite ovanför planket.

Har tittat lite grann och tror att Iceberg eller kanske Louise Bugnet kan vara åt? Vad tror ni? Hur är de jämfört med varandra? Finns andra, bättre alternativ? (Detta är en djungel för mig, det finns så emormt många olika sorter att jag blir alldeles kollrig...)

Läget är sol-halvskugga, zon 3. Lerjord.

Glad för alla tips och idéer kring detta.
Christina i Taxinge~
Av de två du nämner skulle jag välja LB om du vill ha en stadig, långblommande buskros med vackra knoppar & blommor.
Dessutom frisk och i princip taggfri!
Det finns just inget som är "fel" med LB......en bra ros!

'Iceberg' är doftlös med urvackra blommor. Rabattros, blommar kontinuerligt hela säsongen, fryser ofta ner, men tar sig fort ändå.
Jag skulle inte välja den i ditt läge.....
Däremot finns det en 'Climbing Schneewittchen' och för att göra en lång historia kort, så är det en klättervariant av Iceberg. Kan heta 'Climbing Iceberg' också.
Den klättrande varianten är vansinnigt vacker! Men den kommer att få ett överhäng på ditt plank eftersom den ofta blir uppemot 2m.

Kommer inte på nåt jättebra ytterligare alternativ just nu, men det finns en hel del att välja på förstås.... smile.gif

Jag skulle nog välja LB trots allt!

Ezereht
Röstar också för LB. Men om det inte gör något om rosen är lite lägre kan du kika på Morden snowbeauty också, den är gullig tycker jag.

Iceberg finns i en purpurlila variant också, kunde vara snyggt att plantera dem tillsammans. Men jag tror iceberg är en ros som kräver mer skötsel och kanske vill den också ha 6h sol/dag, LB är mera lättskött.
katrin
Tack för era tips, om iceberg kräver mer skötsel så hoppar jag nog över den tills jag är lite mer rutinerad...

Morden snowbeauty var ju väldigt söt, men den beskrivs som en marktäckare, och jah´g vill nog dölja åtminstone större delen av mitt plank.

så just nu lutar det åt LB.

Men hur hög kan man tro att den kan bli här i z3? Och är den lättskött för mig som nyörjare?

Vad ska göras med den? ska den klippas ner? på vilket sätt?
Christina i Taxinge~
LB ska inte klippas ner, den är en buskros som sköter sig själv....nåja, efter några år kanske du behöver gallra ur den för att få fram nya, fräscha stammar. Då klipper du bort några stammar längst ner vid marken på våren. På det sättet undviker du att den blir storkbent också. dessutom kanske det nån gån kan hända att nån liten bit av en gren fryser under vintern. Då klipper du förstås bort det på våren.
Hos mig är den ca 150cm hög och kanske 120cm bred.
Den är mycket lättskött!
Men som alla rosor kräver den rejält arbete vid planteringen - planteringsgrop ca 50 x 50 cm eller större om du orkar och har plats....god jord & vatten.
Passa med vatten hela första säsongen, sen sköter den sig själv.
Varje säsong behöver den sen en del kodynga + en näve benmjöl på våren.

Stiffe
LB är ett utmärkt val. Är man nybörjare ska man satsa på lättodlade rosor. Det är mycket roligare när saker blir som man tänkt sig utan att man behöver anstränga sig. Om du sedan känner för det är det bara att gå vidare ut i rosträsket. Ett varningens ord dock, det är stooort och djuuupt. Nå, för att återgå till det jag egentligen ville säga, om du har lerjord så säkerställ att den är väldränerad.
/S

PS Jag har en LB, (zon 3 och lerjord), den är nu 3 år och ca 1 m hög och nästan lika bred. Årets första blomma kommer att spricka ut imorgon el övermorgon och sprida sin väldoft. Sedan remonterar den tills frosten kommer. Hästgödsel är det bästa till lerjord. Lycka till.
katrin
Tack för era råd. Ja, det blir nog två till tre st LB. Det är ganska lättgrävt där trots leran så det ska gå bra att gräva ur ordentligt och försöka dränera (hur dränerar jag förresten på bästa sätt?)

Vilket planteringsavstånd bör jag ha? Hur långt ut från planket?

Och "ska" jag ha någon marktäckare under eller försöka hålla jorden fri?

ju mer man lär sig desto fler frågor dyker upp...
Christina i Taxinge~
Dränera....? Brukar du få stående vatten där?
Isåfall vet jag inte om det är så lyckat ställe att plantera på.....

Annars skulle jag säga att planteringsavstånd från ros till ros och till planket borde nog vara ca 60cm åt båda håll.

Vad det gäller marktäckare så är det väl fint!?
Jag har både myskmadra och mörkbladig revsuga inunder.
MEN tänk på detta;
- varje vår när du ska på med kogödsel som ska myllas ner måste du samtidigt mylla ner marktäckaren.
- ibland är det svårare (tycker jag) att rensa ogräs som kommer upp mitt i marktäckaren
Inga stora bekymmer iofs, men tål ändå att kommas ihåg.

katrin
Nej jag brukar inte få stående vatten, men "alla" säger att man ska tänka på dräneringen när man har lerjord... Är inte så van med lerjords-tänket, i min förra trädgård var det ren sandjord, så där rann allt bara rakt igenom och det var torrt jämt...

När jag gräver i trädgården nu så är det bitvis bra jord, men sen ganska mycket lerklumpar, som kan vara i storlek om ca 2 dm. Himmel vad svårt det blev att beskriva detta... Jag vet inte hur lerjord brukar se ut, men det är absolut inte kompakt lera överallt.

Ska jag bara se till att gräva riktigt ordentliga gropar och blanda upp jorden med -vad? rosjord på påse? kogödsel? vanlig planteringsjord på påse? vad skulle ni välja? Har ännu ingen egen färdig kompostjord.
Christina i Taxinge~
Aha.....lerjordstänk! biggrin.gif

I ditt fall skulle jag
- gräva rejäla gropar, så som du sagt
- blanda befintliga lerjorden med rosjord + en näve benmjöl/ros. Kogödsel kan du vänta med till nästa år. Det räcker med näring i rosjordspåsen.
- plantera så att ympstället på rosen hamnar 12-15cm under jord, men att det blir som en kulle av jord vilket gör att rosen kommer lite högre än markplanet. Det räcker oftast som "dränering". De första åren får du kolla lite ibland om du behöver fylla upp med mer jord (den har ju en tendens att sjunka ihop).

Om du tycker detta låter krångligt så plantera den bara i den rejäla gropen som du gräver - det räcker förmodligen utmärkt! smile.gif
katrin
Tack för dina snabba svar, jag blev lite orolig där ett tag...
Och tack för din pedagogiska beskrivning, detta ska jag väl klara av tycker jag...
Och någon form av marktäckare/låg perenn blir det nog till, känns lite trist med öppen jord.

Nu är det bara att heja på maken så att det där planket blir färdigt nån gång... happy.gif
Christina i Taxinge~
Hehehe.......sen vill vi ha bildbevis! biggrin.gif
Stiffe
Huruvida du behöver dränera beror på... Titta hur marken ser ut runtomkring. T ex bor du i någon form av sluttning så bör det inte vara några problem. Men, nr 1 är att ta reda på om det blir stående vatten/gungfly där du tänker plantera. Märks oftast tydligast på vår och höst. Å andra sidan, om det är lättgrävt ner till... säg 60 cm djup, då är det nog inga problem.

Själv kommer jag ca ett spadtag ner, se'n är det stopp. Stenhård leralv. När det är torrt, dvs på sommaren, så går det överhuvudtaget inte att gräva i. Det är som betong, och lika vattentätt. Jag har knäckt både ett spad- och ett grep-skaft när jag satt dem i backen och försökt ta ett rejält grävartag. Numera används igloo-byggarteknik. Dvs med spaden tar man fyra nedstick i en fyrkant först och vickar lite nätt på spaden så att den fyrkantiga jordkokan lossnar lite, sedan kan man med ett grävartag få upp den. Det blir fyrkantiga "sockerbitar" av jorden. Däremot väger de inte som sockerbitar, utan mer som gjutjärn. sweatingbullets.gif

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon