Lilian896
Hej, jag undrar vad ni har för erfarenheter av snigelgift i pelletsform? Dessa små avlånga ljusblå korn. Jag har strött ut sådana i min trädgård men sniglarna bara kryper förbi! Verkar inte bry sig alls?? Fungerar snigelgiftet verkligen?
katrin
mina sniglar gillar giftet. Har några gånger lagt det en (liten) bit ifrån sniglarna, för att se om de tar det, och de mumsar glatt!
Lilian896
CITAT (katrin @ 25-05-2009, 08:55) *
mina sniglar gillar giftet. Har några gånger lagt det en (liten) bit ifrån sniglarna, för att se om de tar det, och de mumsar glatt!

Så har jag också gjort flera gånger men de kryper bara förbi??????
texxas
Prova annars att lägga ut fat med öl, så kommer du snart att kunna se att det knepet fungerar. Se bara till att alltid fylla på med färsk öl. Lycka till.
Lilian896
CITAT (texxas @ 25-05-2009, 09:30) *
Prova annars att lägga ut fat med öl, så kommer du snart att kunna se att det knepet fungerar. Se bara till att alltid fylla på med färsk öl. Lycka till.

Det gjorde jag förra året. I en halv petflaska efter konstens alla regler. Men mina sniglar gillade bara starköl så det blev lite för dyrt och besvärligt. Vanligt folköl ville de inte ha. Mina sniglar är väldigt kräsna verkar det som. confused.gif

Nu plockar jag dem med en spade och lägger i en hink med vatten och salt. Mycket läskigt att hälla ut dem i skogen, tvi. Jag går en snigelrunda varje morgon och kväll samt efter att det har regnat.
Nina K
För mig fungerar det också väldigt bra. Jag får nästan aldrig något ätet när giftet är utspritt jämfört med om jag glömt bort det - då är det hål överallt i växterna.

MEN i år har skatorna kommit på den briljanta idén att äta upp kornen. Varken jag eller katten är glada då det är en stor skat-mobb här ute och härjar runt. Fast sniglarna är väl desto gladare.... smile.gif

Har du testat att fukta kornen innan du bjuder dem till sniglarna? Jag tror inte de är lika förtjusta i helt torra korn.
Skruttan
Har testat 2 olika sorter - och den ena funkade bättre än den andra...
Wei... funkade bra, strödde ut på kvällen- hittade inga sniglar på morgonen.
Köpte en annan sort på Jula (minns inte namnet) - finns massor av sniglar på morgen.

Just nu blir det giljotinmetoden (spade och halshuggning). devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon