gustavk
Har tänkt anlägga ett trädgårdsland för odling av "bas"-grönsaker men har ingen bra känsla för hur stort man behöver för att täcka en liten familjs behov. Hur brukar ni resonera för dimensionering av olika sorter och hur mycket yta de kräver? Med "bas" tänker jag de grönsaker man använder varje vecka i matlagningen - lök, tomat, potatis, squash, vitlök, gurka, bönor (har jag glömt ngt nu?). Kryddorna får en egen plats så de behöver vi inte räkna med.
EKLO
Om du vill att grönsaksodlingarna ska täcka familjens behov året runt behöver du antagligen ganska stora arealer, särskilt potatis tar ju en hel del plats om man äter det som basvara. För att spara plats kan man odla stör-varianterna av bönor, och höga ärter - det finns alla möjliga sorters bönor att odla på stör. Löken sätter jag med 10 cm mellanrum i välgödslad jord. Gurka på friland kan ju vara lite vanskligt (vill ha varmt och mkt vatten) om du inte tänker på västeråstypen att lägga in. Förmodligen är det så att arbetsinsatsen avgör hur stora land du orkar göra iordning - man kan ju utöka varje år när man börjar förstå vad som funkar, och hur mkt man gör av med.
rosita
Jag odlar på ca 100 m2 och vi är 2 personer. Jag odlar blomkål, broccoli, kålrabbi, lök (gul, röd, vit och schalotten), morot, rödbetor, spenat, sallat, rädisor, brytbönor, bondbönor, sockerärter, fänkål, rotselleri, squash och i växthuset tomater, gurka, melon, paprika, aubergine, chili.
katah
Jag försöker täcka årsbehovet av 5 person på en vanlig villatomt på 900 kvm.

Hälften av ytan går bort ( villa, garage infart, gångar och gräsmatta)
Men jag har 3 äppelträd, blommon och körsbär, kanske 10 vinbärsburskar, närmare 100 jordgubbar,
flera buskar av björnbär och 8 blåbärsbuskar

jag odlar olika lökar, kålrabbi, vitkål, olika rotfrukter, pumpa och kryddor.
Kämpar verkligen att kunna utnyttja varje cm smile.gif

Växthuset och precis utanför den har jag tomater ( - 70 plantor, 20 paprikor/ chili och några gurkor)

Vi klarar hela hösten med egna grönsaker , och många saker räcker även långt in i vintern.
Jordgubbar storkonsumerar vi ( och köper över 100 liter till frysen varje sommar)

Du kanske var ute efter mer exakta siffror i stilen, för 2 personer behöver man odla 100kvm potatis, 50 kvm morötter osv.
men kanske du får en fingervisning av våra siffror ändå.

Det är förvånandsvärd liten yta man behöver för att få en stor skörd, jag förvånas av det varje år !

jag är övertygat om att om jag skulle kunna odla hela den 900 kvm vi har som en effektiv odlingsyta, skulle vår årsbehov vara täckt... men vi äter inte potats, så den skulle kanske kräva lite till.

Mitt tips är helt enkelt att räkna hur mycket / och vilka grönsaker ni använder.
och sedan räkna ut en ungefärlig odlingsarea.

Efter några sorter börjar man få någon aning .

Minn GISSNING är 100kvm/ person / år ( grönsaker kanske inte pumpa och potatis inräknat)
Knytt
Alltså jag har inga exakta siffror eller så, men jag reagerade över att ni verkar tycka det behövs mycket odlingsyta!
Räknar ni bara bäddutrymme eller även gångar mm?

Jag måste uppenbarligen räkna ut hur mycket yta jag odlar till oss 2 personer + lite till vänner familj smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon