Min Aicha-ros blommar nu vackert med sina första rosor. Men värre är det med alla de knoppar som är på väg: Snart sagt varenda en är täckta av svartmyror som tycks ha gnagt hål i basen på knopparna så att de småningom dör eller i alla fall blir väldigt deformerade. Jag trodde verkligen inte att myror i sig kunde göra gnagskador, men jag har snokat efter bladlöss utan att hitta en enda. Låter detta bekant för någon av er rostyper?
Ezereht
25-05-2009, 15:20
Har inte märkt av gnagskador, men jag måste erkänna att jag hade ihjäl ett myrbo med hemska myrr blandat i vatten, som jag vattnade ner i en rabatt där det var ett bo. Jag ville inte ha myrbon så nära inpå huset.
Att myror mjölkar bladlöss har man ju hört, men att de käkar rosknoppar...

Kanske är det någon annan som käkat rosknoppar, och myrorna bara är nyfikna el något

? Däremot tror jag att myrbo i rosrabatten inte är helt bra för rosornas rötter, men jag vet inte.
/S
strandskatan
25-05-2009, 20:58
Konstigt! Myror kryper ju jämt på pionknoppar men gör ingen skada på blommorna, har aldrig hört att de skulle äta på rosor... kanske har de lärt sig något nytt...? Visst är det ovanligt mycket myror i år! Jag tycker hela trädgården är full med myror, de har underminerat marken under en hängsälg så den står alldeles lös, fast grönskar ändå.
Christina i Taxinge~
25-05-2009, 21:11
Ja, det verkar som det är ovanligt mycket myror i år! Jag har dem t o m inne i köket......blä!
Jag har aldrig hört att myror gnager hål i rosknoppar?!
Däremot är det ju känt faktum att jordgubbsviveln är ett elände på pimpinellrosor!!
Den biter helt enkelt av knopparna så de hänger alldeles löst.
Ibland blir det som hål i knoppbasen.
Andra ggr kan det vara rosenskottstekeln som bitit hål i yttersta grenspetsen och sen kryper ner i grenen så att den svartnar och dör.
Myrbon i rabatterna är inte bra......myrorna i sig skadar knappast rosorna, men om de är många och gräver en massa gångar så kan rötterna nästan bli "hängande i luft" när jorden kollapsar av myrgångar. Då får de dåligt med vatten & näring och växten kan dö.
Bort med myrbon i rabatter!
CITAT (Stiffe @ 25-05-2009, 21:50)

Att myror mjölkar bladlöss har man ju hört, men att de käkar rosknoppar...

Kanske är det någon annan som käkat rosknoppar, och myrorna bara är nyfikna el något

? Däremot tror jag att myrbo i rosrabatten inte är helt bra för rosornas rötter, men jag vet inte.
/S
Det kan säkert ha varit någon annan insekt där och ätit nattetid, sedan avsöndras växtsaft och då är myrorna där och tar socker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.