Christoffer
Jag har gjort maskrossirap, och till en början ser den bra ut och allting, men när
den kallnat, så lägger sig strösockret på botten, och jag undrar om man ska ersätta
det med något annat socker, t ex fruktos, eller blanda ut det med strösockret?

Jag har använt mig av ett maskrosrecept där man ska ha 1 dl socker per dl maskrosavkok.
Och jag har kokat upp sockret, men det lägger sig ändå på botten.
ingrids
Jag tror man brukar säga att sirapen "sockrar sig" när sån't händer. För att undvika att knäck och godis sockrar sig brukar man tillsätta glukos (som jag ibland ersatt med vit sirap). Sedan kan det ha att göra med om man kokat för kort eller för länge (det senare hände min citronmarmelad).
Christoffer
Tack, då ska jag kanske koka lite till, annars får jag lägga till glukos.
Christoffer
Kan man ersätta glukos med fruktos?
ingrids
Inte vad jag vet - olika sockerarter har olika egenskaper och glukos är den enda jag sett omskriven som att den förhindrar att det sockrar sig.
Christoffer
Hur mycket druvsocker i jämförelse med strösocker ska det i sådana fall vara?
ingrids
Eftersom jag oftast använder det när jag gör kola så kan jag bara säga att 1-2 msk per sats kola (2-3 dl socker). Jag räknar med att en tub flytande glukos från apoteket räcker till 1-2 satser kola. Men som sagt, jag har fått liknande effekter med vit sirap.
Christoffer
Jag visste inte att man kunde köpa det på apoteket. Vad säljs det till för där?
Jag antar att man kan köra med vanligt druvsocker från mataffären?
Ska ta och köpa det idag och göra färdigt sirapen.

ingrids
Har ingen aning om ifall man kan ersätta det med torrt druvsocker. Apoteket säljer ju även senap, lakrtitsstång och essenser av tradition, men riktigt varför det är just de som säljer glukos vet jag inte.
Christoffer
Var finns listan på vad de säljer bakom disk?
Jag minns att de sålde majssocker en gång i tiden,
men att de inte längre hade sådant till salu längre.

Nu lade jag i dextros, som tydligen ska vara glukos enligt nätet,
så får jag se hur det går med sirapen som småputtrar nu.
ingrids
Hur gick sirapskoket?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon