emmalofo
Hej,

Har satt tre tomatplantor (SunGold, Gardeners Delight och SuperSweet) i ett stort planteringskärl på min altan. De växer så det knakar och nu undrar jag om man kan ta bort blad eller hela grenar så att det inte skuggar blommorna som ska bli tomater? De står kanske lite för tätt, och blommorna behöver väl sol för att mogna?

Om man kan göra detta, är det något speciellt att tänka på för att inte skada plantorna?
Tulipanaros
Enstaka blad som skuggar kan vara bra att ta bort, men inte för mycket och helst inte hela grenar. Tomaterna mognar även utan direktsol, men blir sötare med.

Men om plantorna redan skuggar varandra så mycket, tror du att det är en god idé att ha dem i samma planteringskärl hela sommaren? De kommer ju att växa en hel del. Hur stort är kärlet och hur tätt står de? Kanske bättre med separata kärl/hinkar?
Red Top
Alla tre sorterna måste tjyvas. Dvs ta bort alla skott som kommer vid bladfästena. yes.gif
emmalofo
Ja, jag har tjuvat plantorna, men kanske inte tillräckligt?

Jag har tagit bort alla skott som kommit i bladvecken på plantan hela vägen upp, men två av mina tre plantor har skjutit nya grova skott ända från basen, som nu också blommar. Egentligen gör det kanske inte så mycket, för nu får jag ju tomater hela vägen upp så att säga, men det blir ju trängre i krukan.

Dom första små gröna tomaterna har kommit, jag ser fram emot skörd...
Tulipanaros
Ja, även sådana skott bör man ta bort när man tjuvar, så att tomaten bara blir en enda lång stängel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon