tepa
Hej

Jag har promblem med maskrosor, som växer upp mellan torvblocken, där de inte är så tätt ihop. Vad göra ? Flytta torvblocken närmare ? Man ska väl inte ha något under torvblocken, utan de ska växa fast i marken ? Nu har jag satt torvblocken på marken och markdukens nedre kant uppvikt mot blocken och jorden på. Var det rätt, eller borde jag satt torvblocken lite ovanpå markdukens nedre kant ?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Tepa, blocken växer inte fast i jorden. Det måste vara ogräsfritt under blocken och även framför en bit ut i gräsmattan, annars blir det problematiskt. Du kan ha markduk eller tidningar under blocken och även sänka ner dem en bit i marken så står de stadigare. För att inte få glipor emellan så sågar man dem och passar in bitarna i varandra så de ligger tätt.

Framför blocken måste du ordna någonting eftersom allt ogräs kommer att växa in i blocken annars och det är svårt att rensa eller klippa gräs utan att förstöra torvblocken.
tepa
Tack Gunilla. Kan jag skjuta in tidnigar nu under blocken ? De har stått där hela vintern. Så det är inte någe ogräs att tala om under. Men hur var det med nedre kanten på markduken. Ska den också en bit in under blocken ?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Visst kan du sätta in markduken under och tidningar om du kommer åt. Men du måste såga blocken så att det inte blir glipor och gräva bort ogräset framför, kanske sätta en rad med marksten så inte gräset kryper in i blocken.
tepa
Ska bli, Gunilla. Tack. Det var bara på något enstaka ställe det var glipa.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon