Azur
Ska skicka lite sticklingar, tänkte höra om nån har tips om bra sätt att paketera sticklngen så inte posten mosar dem?
Särskilt bra vore det om det gick att förpacka så de kan sändas som brev (billigare!).

Några tips?
evaisa
jag brukar stoppa plantor i wellpappslådor eller andra lådor. Någon skickade en planta till mej i ett gammalt mjölkpaket. Sedan fyller jag lådan med tidningspapper eller små frigolitchips - för att plantan skall ligga still.

ofta så gör jag egna lådor eller förminskar färdiga lådor. Plantorna mår inte bra i förstora lådor, för då åker de runt i dom.

Det går att skicka lådor som brev men om de är för tjocka får man betala extra porto.
GunnellF
Tomma toarullar/hushållsrullar funkar också att stoppa stickingarna i sen man först lindat in dem i vått papper runt basen och stoppat dem i plastpåsar. De blir lätta att packa i lådor då.
kikki
Hei, jeg bruker ta litt, lett fuktig tørkepapir rundt røtter eller stilk, og så litt plastikk rundt,Det jeg bruker mest å sende i,er slike sorte små plastikk esker man får kjøtt/pålegg/pølser i, de er jo lette og så god tape rundt, pakker så papir rundt og sender som brev.Fra Norge til Sverige går det som brev fra 100 gr, neste steg er 350 gr og helt til 1000 gr som brev,og det er jo billigste og går bare 2-3 dager. blush.gif yes.gif
Azur
Hmm.... Jag tror inte tunna plastaskar överlever svenska postens behandling, men jag skall nog kunna hitta på nåt.
evaisa
En liten paket blir inte lika lätt mosad.

Jag har skickat plantor till både malaga och warzawa - det tog några dagar men allt gick bra.

Skicka du på! Det är himla kul att få plantor i paket.
Myosotis
Rent allmänt ska man vara mycket försiktig när man skicker med posten. Det brukar gå bra men kan gå riktigt illa. Det är nog bäst att skicka sticklingarna som brev. Jag skickade något mycket ömtåligt häromdagen och pratade med lantbrevbäraren om bästa sättet. Det var ett litet, lätt paket. Du ska INTE skicka det som vanligt paket!! sa hon. Hon har själv sett hur allt tippas i en jättestor container, de nedersta paketen blir mos. Tänk er en trave tidskrifter på några kilo som landar på sticklingarna. crying.gif I mitt fall löste vi det genom att skicka rekommenderat.
freddie
Linda in i plast + toa/hushållsrulle + tom plastburk. Skicka som vanligt i vadderat kuvert. :-)
Platinum
Har packat olika beroende på hur stor plantan varit:

För mindre plantor har jag gjort så här:
Dela en mjölkkartong på mitten (vertikalt).
Linda papper runt rot med jordklubb, utanpå det plastpåse.
Tejpa fast påsen i ena halvan av mjölkkartongen, detta för att plantan inte ska glida runt.
Trä den andra halvan av mjölkkartongen över som lock.
Surra ihop kartonghalvorna så vips har du en plantbox som går under postens 3-cmgräns och klarar en hel del stötar.
Azur
CITAT (Platinum @ 26-05-2009, 19:51) *
För mindre plantor har jag gjort så här:
Dela en mjölkkartong på mitten (vertikalt).
Linda papper runt rot med jordklubb, utanpå det plastpåse.
Tejpa fast påsen i ena halvan av mjölkkartongen, detta för att plantan inte ska glida runt.
Trä den andra halvan av mjölkkartongen över som lock.
Surra ihop kartonghalvorna så vips har du en plantbox som går under postens 3-cmgräns och klarar en hel del stötar.

Tack för det tipset! Så blev det - inte vackert, men funktionellt! tummenupp.gif
Ciczi
Jag fick en liten chiliplanta i en gammal vaniljsockerburk (sån där rund). Den tålde också postens hantering. Alla sticklingar jag har skickat har överlevt och kommit fram hela. Jag ber alltid mottagaren att höra av sig om något går tokigt.

mvh Ciczi
lissa
Jag har fått sticklingar på alla sätt som ni säger här, men det bästa var ett fodral till videofilmer, plastfodralet menar jag, och sen skickar man det som brev...dom väger inte mycket och har trots det stark plast, dessutom kan man ju linda blött hushållspapper utan att det läcker det minsta...
Ciczi
CITAT (lissa @ 04-06-2009, 00:15) *
Jag har fått sticklingar på alla sätt som ni säger här, men det bästa var ett fodral till videofilmer, plastfodralet menar jag, och sen skickar man det som brev...dom väger inte mycket och har trots det stark plast, dessutom kan man ju linda blött hushållspapper utan att det läcker det minsta...

Låter riktigt smart det där...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon