Hej! För några år sedan började jag plantera rosor i en av mina rabatter; det handlar om ett femtontal av tre olika sorter. Denna vår upptäckte jag att tre stycken var helt döda. Förra året (ett riktigt rosenår!) blommade alla helt fantastiskt. Jag har kupat dem, jag sköter dem - men varför dör Rosor egentligen (och efter så kort tid som ett, två eller tre år)? Någon som kan ge hjälp på traven, annars är där väl snart inga rosor kvar!
Beo på Slätten
Ezereht
25-05-2009, 15:13
Var dom härdiga för din zon?
Denna vinter har många rabattrosor dött här, det har varit en tuff vinter. Var det rabattrosor var dom på gränsen för din zon, då kan dom dö bort en besvärlig vinter, man bör lägga på en zon så man har lite frysmarginal. Var dom friska, är rabatten lite för blöt, kan vatten bli stående, kalla, blåsiga lägen mm, det kan vara flera skäl till att dom går bort.
Beror väldigt mycket på vilken ros vi talar om. Moderna rabattrosor, i synnerhet om de är på gränsen av sin förmåga/härdighet, kan ha mycket kort livscykel.
Annars är du inte ensam om att ha rosor som dött denna vinter. Den var tydligen ovanligt tuff för rosor. Nästan alla rostokar här på forumet verkar ha en el flera rosor som dött denna vinter. Så det behöver inte ha varit något större fel vare sig på dina rosor el din skötsel.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.