|
Jag har planer på att skaffa mobilt bredand till stugan. Jag vill ha ett kortidsabonnemang för 3-4 månader. I helgen testade jag en Gateway modem/router från Icenet. Den fungerade över förväntan med bra hastighet. Det kostar ca 2.400:- att köpa och sen tillkommer abonnemanget. Till den kan man koppla flera datorer (vilket jag inte behöver) och den fungerar som router så jag kan surfa trådlöst.
Nu funderar jag på mobilt bredband via USB. Fungerar det lika bra ?
Någon som har erfarenhet av detta ? Med USB surfar man väl också trådlöst...eller ?
*Stintan*
26-05-2009, 15:19
Ja det är ju bara en liten manick man stoppar in i USBporten. Perfekt till den bärbara datorn.
titti49zon6
26-05-2009, 20:50
Jag har surfat med Telias mobila bredband i drygt 1 år både här hemma och i stugan och även när jag låg på sjukhuset och det funkar utmärkt. Har även haft med datorn när jag varit ute och rest och har bara possitivt att säga om mobilt , där telefonen funkar där funkar även mobilt bredband, men kolla vilken operatör du ska välja eftersom en del inte funkar så bra här uppe Har en USB "dong" till den stora bärbara och den som jag nu skriver på är en liten 10 tums LG med innbyggt 3G modem(tjusig rosa liten sak) Jag har verkligen haft tillfälle att testa mobilt eftersom vi varit utan fast telefon och bredband i 21 dagar, ända sedan isen gick på Kalixälven och slet av kabeln men den har blivit lagad idag,( hoppas att den håller ) har varit besvärligt för gamlingarna i byn Lycka till
Surfar just nu mobilt. Fasta kabeln är väl av någonstans...
Det enda jag kan säga om det, är att det fungerar perfekt överallt, utom här hemma (svart mobilt hål här) Har haft med det till jobbet, på resor, i bilen och min dotter lånade det närhon satt på tåg i två dygn.
Absolut värt att skaffa. Kan föresten meddela att jag har Telias dong.
Jag har snart ett år haft 3-mobilt USB internet. Det fungerar bäst där jag bor, jag är mycket nöjd! Inte för att jag kan kolla filmer rakt av, men vardagssurf är inga problem och inte heller dyrt.
Är den utrustning jag behöver kopplad till just det bolag jag väljer ? Alltså....om jag köper utrustning från Telia.......kan jag byta till annat abonnemang om jag vill nästa år....tex till Icenet ? Någon som vet ?
Jag har precis skaffat mig mobilt bredband via Tre (3), Turbo3G. Funkade finfint i Halland förra helgen  Jag var ute efter kontantkort men det slutade med ett 24-månadersabonnemang eftersom man då också köpte en Acer pyttedator med bättre prestanda (och Windows) än den andra jag redan hade (med Linux). Totalt kostar det mig 349 per månad men då (tror jag) får jag surfa/ladda ner hur mycket som helst. Om jag har läst rätt på de olika telebolagen jag kollade på innan så är dongeln oftast knuten till det bolaget. Det är ju ett mobilabonnemang men en dongel (ser ut som vilket usb-minne som helst) i stället för en telefon. Hastighet och tillgänglighet beror på många saker. Hur många som är på samtidigt, hur nära masten man är, om det finns berg eller höga träd mellan mast och användare. Som sagt, många saker som kan inverka. Men skoj är det! Nu kan man verkligen ha "kontor och lager på fickan"  Mobiltelefon, laptop med mobilt bredband - Tjohoo!!
Vi bor på landet och kör Telias mobila bredband ,det fungerar över förväntan lite långsammare men det beror efter vad jag förståt på vilken mast det körs över.Efter våra efterforskningar så ska Telias mobila bredband fungera bäst och har störts täckning över landet,vi har inget UBS.
titti49zon6
27-05-2009, 17:12
Säker är jag inte men....dongeln från Telia är en Huawei Modell E220 HSDPA USB Modem och vad jag vet har andra bl.a 3 och tidigare även Glocalnet och Tele 2 använt sig av Huawei USB modem mosell 220. Man sätter in ett litet telefonkort(likadant som i mobilen) i dongeln Hoppas att du blev lite klokare...svårt att förklara
Tack för alla svar.
Nu måste jag ta mig en funderare. Jag har ju bra fungerande bredband hemma till min stationära dator och hade tänkt mig för stugan att bara teckna för 3-4 månader. Jag känner att jag inte vill betala för 8-9 månader som jag inte kommer att använda det mobila.
Myosotis
27-05-2009, 21:24
Jag har mobilt bredband eftersom jag inte kan få bredband här och modemet var så grymt långsamt, man hann både göra en kopp te och gå på toa innan sidan hade laddat klart [attachment=35482:g_hn.gif]. Jämfört med det så är mobilt snabbare. GPRS är fortfarande långsamt, men 3G går an. Tyvärr får jag bara en "prick" och ibland inte ens det. Tele2 är ändå det bästa här, telia har ingen täckning alls (detta är Skåne, inte kalfjällen eller så. Hur kan de ha bäst täckning om de inte ens klarar av tättbefolkade Skåne?!).
titti49zon6
28-05-2009, 07:02
Myosotis, det är just det jag menar när jag skriver att man måste kolla noga vad som passar. Jag har barn och sonhustru som inte har någon täckning i stugan men väl hemma i huset och på andra ställen och dom har andra operatörer än Telia. Själv har jag Telia och har utmärkt täckning både hemma,i stugan och ute på sjön med båten (åtminstone ute i Kalix skärgård, på olika fina öar där vi lägger till med båten för att lapa sol  ) Det är ju kul och en fördel om man kan använda datorn på dom platser som man kommer att vara mest på
Myosotis
28-05-2009, 07:29
CITAT (titti49zon6 @ 28-05-2009, 08:02)  Myosotis, det är just det jag menar när jag skriver att man måste kolla noga vad som passar... Ja, och dessutom kan det skilja sig mellan olika mobiltelefoner som man använder till att kolla med!! Jag begriper inte vad det beror på, men samma kort kan ge en prick i en telefon och tre i en annan på exakt samma ställe.  Vädret spelar också in, mulet, regn och blåst gör att det blir sämre täckning, då går det inte alls ibland.
En granne i stugan kör med Icenet och det fungerar så bra. Jag hade nästan bestämt mig för Icenet ......fick nu höra att de gick i kk i februari men köptes upp av ett amerikaskt bolag. Icenet har fortfarande problem att det inte går så bra enl. min kontakt. Om jag väljer Icenet och det händer något med bolaget står jag där med min utrustning som inte går använda hos andra. Nu lutar det åt Telia.......trygga gamla Telia......eller. Nu blir det en sväng på sta' n till Telia.
nu har comviq kommit ut med mobilt bredband man köper påladdning och tankar på finns på ica maxi
CITAT (seriös @ 01-06-2009, 02:08)  nu har comviq kommit ut med mobilt bredband man köper påladdning och tankar på finns på ica maxi Tack för tipset. Ska kolla det.
Nu har jag inhandlat mobilt bredband från Telia. Om det nu visar sig att det inte fungerar som väntat får jag lämna tillbaka det inom 30 dagar......det känns tryggt. Till helgen skall det testas.....hoppas det fungerar bra. Tänk att få ha kontakt med världen även under sommaren.
Sitter nu i stugan på en ö. Bredbandet funkar hur bra som helst.........just nu i alla fall.....hoppas det håller i sig.
*Stintan*
06-06-2009, 22:39
Grattis! Visst är det fantastiskt
Jaaa....helt fantastiskt......tänk att ha dator i stugan. Jag minns när vi skaffade den första mobiltelefonen........en sån där stooor svart sak som var ganska tung. Jag minns när min pappa ringde till sin bror och sa......jag ringer från ön. Det var en stor dag och nu sitter jag med dator....fantastiskt. Men el saknar vi och kommer nog inte att få heller.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-06-2009, 10:05
Alba är det mobila bredbandet nu för hela året eller bara för en viss tid? Vad kostar det?
Jag funderar också över det men behöver det bara över sommaren när vi är ute med husbilen. Och vi äker ju gärna upp till Norrland eller ut i skogen och då tror jag mest på Telia.
Vi såg ju för 2 år sedan att telefonen med Comviq inte fungerade
Elisabeth
Jag valde att köpa modemet för jag räknar med att ha Telia även nästa år. Surfar gratis året ut. Det finns olika alternativ och priser beroende på vad man vill få ut och hur ofta man räknar med att surfa. De olika priserna kan du se här: Priser
andersen
30-06-2009, 15:13
CITAT (Myosotis @ 27-05-2009, 22:24)  Jag har mobilt bredband eftersom jag inte kan få bredband här och modemet var så grymt långsamt, man hann både göra en kopp te och gå på toa innan sidan hade laddat klart [attachment=35482:g_hn.gif]. Jämfört med det så är mobilt snabbare. GPRS är fortfarande långsamt, men 3G går an. Tyvärr får jag bara en "prick" och ibland inte ens det. Tele2 är ändå det bästa här, telia har ingen täckning alls (detta är Skåne, inte kalfjällen eller så. Hur kan de ha bäst täckning om de inte ens klarar av tättbefolkade Skåne?!). Varför inte bredband via satelit?
Myosotis
01-07-2009, 10:57
CITAT (andersen @ 30-06-2009, 16:13)  Varför inte bredband via satelit? Förmodligen för dyrt, minns inte ens om jag kollade upp det. Nu funkar det ju med det jag har. (Förutom idag trots halvklart väder, ingen 3G-prick alls, undrar om blixten slagit ner i någon mast? Får köra med GPRS, lååångsamt.)
skogstroll
01-07-2009, 11:00
låter väldigt dyrt tycker jag, jag betalar 99 kr/månad och jag har sett kontantkortsbredband som är lite billigt för korttidsbruk (men inte för längre).
skånepåg
01-07-2009, 11:23
Comviq har ju ett bredband som kostar 29:- per dag eller 89:- för en vecka, men de har ju sämst täckning =( Telia och 3G har ju bässt täckning ^^ Annars som en sa sattelit, det ska inte vara så dyrt idag ^^
Anki på Öland
24-08-2009, 18:35
CITAT (skånepåg @ 01-07-2009, 12:23)  Comviq har ju ett bredband som kostar 29:- per dag eller 89:- för en vecka, .................. Där får du dessutom betala per kb, det kan bli väldigt dyrt.... ANki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|