markatta_29
idag när jag kom hem från jobbet så låg ett paket från roseposten på vägen vid brevlådan och jag fick panik har aldrig haft ros har ingen rosjord kan jag vänta till imorgon och hur ska ´jag göra för att få ett bra resultat det är en vit new dawn
jag har solmull gödslad och kalkad plantjord kogödsel hemma kan jag blanda något av detta har även hönsgödsel
Ezereht
Jag vet inte riktigt, men kanske plantjord med lite kogödsel? Hönsgödsel låter lite för start för en nyplanterad ros, kanske serare på sesongen när den börjat komma igång är bättre. Solmull är jag inte så bekant med, har inte köpt det på påse.
Förmodligen kan du ha rosen i en hink med vatten också tills du bestämt dig. Det är hur som helst bra att låte den dra upp lite vatten när den åkt post.

Kommer säkert fler råd smile.gif
Thé
Sätt den i en hink med vatten i skuggan så länge, tills du har bestämt dig (en eller ett par dagar). Ska du handla kan du köpa kogödsel, benmjöl och barkmull beroende på vad du har för jord. Solmull vet jag inte vad det är.
markatta_29
CITAT (Thé @ 25-05-2009, 17:58) *
Sätt den i en hink med vatten i skuggan så länge, tills du har bestämt dig (en eller ett par dagar). Ska du handla kan du köpa kogödsel, benmjöl och barkmull beroende på vad du har för jord. Solmull vet jag inte vad det är.

tack för svaren ska jag köpa rosjord eller ovanstående
Stiffe
Som sagt, det är ingen panik, sätt den i en hink vatten. Byt vatten varannan dag, så kan du ha den i någon vecka utan problem. Annars kan du temporärt rotslå den, dvs gräv en grund grop (ca 1 dm) och lägg rosens rötter däri, täck sedan rötterna med sand, grus, torvmull, plantjord el vanlig finfördelad jord. Glöm inte att vattna och hålla fuktigt. Det är en bra metod om du behöver 1-3 veckor på dig. Annars går det lika bra att sätta i en stor kruka, (som vilken sommarblomma som helst). Poängen är att hålla rötterna fuktiga.
/S
markatta_29
CITAT (Stiffe @ 25-05-2009, 22:05) *
Som sagt, det är ingen panik, sätt den i en hink vatten. Byt vatten varannan dag, så kan du ha den i någon vecka utan problem. Annars kan du temporärt rotslå den, dvs gräv en grund grop (ca 1 dm) och lägg rosens rötter däri, täck sedan rötterna med sand, grus, torvmull, plantjord el vanlig finfördelad jord. Glöm inte att vattna och hålla fuktigt. Det är en bra metod om du behöver 1-3 veckor på dig. Annars går det lika bra att sätta i en stor kruka, (som vilken sommarblomma som helst). Poängen är att hålla rötterna fuktiga.
/S

tack igen för råden jag har köpt rosjord och benmjöl samt att jag läste att man kunde grovhacka bananskal för kalium och bättre jord och den har fått tre början till blad antar jag att det är blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon