Full version: Sticklingar Syrén
AddAnna
Ja, alltså, grundfrågan är den: Kan jag ta av grannens syrén och få den att gro hos mig? Här i mitt radhusområde är det blå/lila syréner på alla tomter utan min tycks det. Jag vill ha syrén. Massa syrén!

Jag jag ta skott / sticklingar (alltså bara klippa av - inte gräva upp!) från välvilliga grannars syréner och få dem att gro hos mig?

Kan någon vänlig själ guida mig igenom exakt hur jag ska gå till väga, från det att jag står i ytterdörren med en sekatör i handen? Snälla! thanks.gif
Chamomille
Det ville jag också veta för vi har bara vita bondsyrener. Hittade en sida här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=5865
digitalkarin
Jag skulle tro att det enklaste är att trots allt gräva upp ett rotskott (sådana brukar det finnas gott om). Gräv upp hela skottet med rot och plantera i lerig, näringsrik jord. Glöm inte att vattna massor. När du tycker att du har vattnat tillräckligt, så vattnar du lika mycket till. smile.gif

Annars kan du knipsa av ett skott, sätt det i en kruka med fuktig jord och en plastpåse över (med några hål i) och hoppas på att skottet rotar sig och sedan kan du plantera ut sticklingen som ovan. Lycka till!
AddAnna
Chamomille: Tack för länken! Jag vet att jag har läst den förr, och nu när jag (igår) skulle leta upp den så gick jag bet. rolleyes.gif

Digitalkarin: Tack för tipsen! Jag tag igår kväll några rotskott från en buske. Vet inte om jag gjorde rätt... jag 'rev upp' ett rotskott och fick då med lite rötter (en grov, och flera små 'tentakler' från den). Jag satte sen dessa i en terrakottakruka av medelstorlek, kanske 4-5 st i en kruka. Är det alldeles för tätt?
Om jag knipsar av ett skott, sätter i fuktig jord med en plastpåse över och hoppas på rötter, hur högt ska då det skottet vara ungefär.

Det jag planterar (oavsett rotskott eller skott) blir väl dessutom hängigt (det som syns ovan jord alltså). Det ser kanske vissnande och ledset ut. Är det bara att bita ihop och låta det se ut så då? Kanske jobbar rotbildningen trots att det ovan jord ser ledset ut?
lyckero
Jag tror att det är lite tidigt att ta sticklingar på syrén ännu. Jag har lyckats bäst i början på juli, när de nya årsskotten blivit lite förvedade. De tunna nya skotten som finns nu brukar mycket riktigt se väldigt ledsna ut... Jag brukar ta ungefär 15 cm långa skott, och jag sätter ner ungefär 1/2 -2/3 av pinnen i jord, så att änden ligger mot krukan. Alla blad under jord kapas, och eventuellt minskas även resterande bladmassa till ett minimum så att inte pinnen behöver försörja så mycket ovan jord. Lite blad måste det dock finnas kvar. Jag skadar också barken med nageln längst ner på sticklingen. Ibland doppas den även i Impectas sticklingshjälp = pulver. Jag vet inte hur mycket det gör. Sticklingen sätts i såjord. Absolut viktigast är att INTE ta upp den för att se om det blivit rötter. Ha tålamod och vänta tills det syns någon liten rot i botten av krukan! Plastpåse eller sålådelock på. Jag brukar sätta mina sticklingar i fönstret - i öster eller västerläge. Lagom varmt och inte alltför mycket sol. Dessutom lätt att hålla koll på dem.
mvh Lyckero
Bassam
Tack för frågan

Det är bra om du klippa varja blad som kvar till hälvten.

H:Bassam
digitalkarin
Men titta, nu har du fått jättemånga bra tips! Jag instämmer bara med föregående talare.

Om rotskotten är från förra året, eller om du tar dem senare på året när de blivit lite grövre och har bra med rötter, tror jag inte du behöver ha dem i en kruka, utan gräv upp dem och ta med rejält med rötter och jord omkring och sätt den direkt där du vill ha den. Men som sagt, det gäller ju ett lite kraftigare rotskott. Ska själv iväg till grannen och tjuva lite skott och sticklingar. Lycka till!
Dilara
Jag har också ett tips, vet inte om det är bäst, men det har funkat hos mig!
Ta gärna en ganska lång stickling/sticklingar där den är halvförvedad längst ner. Om den har blommor är det bara att knipsa av toppen. Lägg sticklingarna i vatten och lägg en plastpåse eller en plastflaska över. Och undervärme såklart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon