Full version: Akleja ID hjälp
Mrs-E
Ser svart-lila ut, och enkel. Är det någon som vet vad den heter? Har googlat, men blev inte klokare på det..............
Min trädgård är sedan 1957, så vem vet var den kommer ifrån, har den mörkblå aklejan ca 30 m bort, och den är blå varje år.
Knasig fröspridning?
Kan ABSOLUT inget om aklejor och har inte sått några själv.
Hjälp, snälla någon??????????
susanneedgren
Tycker den ser ut som Black Barlow men jag kan ha fel.

Googla på det så får du se.
Mrs-E
Men denna är inte dubbel som barlow, den är enkel confused.gif trodde oxå på den först
Red Top
Det är inte lätt att namnge självsådda aklejor. Tack vare främst humlornas polineringsarbete, kan aklejor dyka upp i de mest fantastiska former och färger.

Hos mig dök det plötsligt upp en dubbel förra året, trots att det inte finns någon dubbel i någon trädgård i närheten. Jag bor långt ute på landet, där det inte finns så många trädgårdar.
Mrs-E
*fniss* då kan jag ju döpa den efter mig själv då biggrin.gif
Red Top
Gör det! Det är så de flesta sortnamnen kommer till giggle.gif

Jag har liknande aklejor, som funnits här under de dryga fyrtio år vi bott här. Jag kallar dem bara för gammeldags aklejor, eftersom en äldre granne sa så, när hon fick syn på dem.
4:an
Jag tycker nog att det liknar en william guiness????

Har den något vitt i mitten....svårt att se på bilden?
Mrs-E
Så ser den ut i mitten, kass bild, men dock.............
näää...den ser lite för mörk ut...här är en william guiness...[attachment=35349:AQUILEGI...iness_1_.jpg]
Mrs-E
Fast jag hade nog föredragit att det var en william G, den är mycket vacker.
Det är väl en gammal bondakleja då, suck!
Det gör väl inget....den är ju jättefin!!! Tycker det är spännande vad som dyker upp....som en överraskning..var glad!!!
MariaS
Jag har också hittat dessa enkla svarta i min trädgård. Bland annat i en hög med rent stenmjöl?! Jag förutsätter att det helt enkelt är pollinering, jordmån och slumpen som ger dessa onamnade färger.
titta på denna aklejan

strunt i den det gick inte här kommer den....[attachment=35351:images_7_.jpg]
Mrs-E
Intressant med dessa pollineringar, moder natur är ju ganska uppfinningsrik.
Men den får väl heta Black E då............. devil.gif (alltså den som växer hos oss)

Den är lite rakare än min, vatten kanske???????????? den står i gassande solsken

Stolt och fin
I helgen fick jag två aklejor i gåva av en arbetskamrat...det var exakt som dina och de hette black barlow även om den inte är fylld... i a f sa lappen i krukorna det! Så då är det en black barlow du har!!!
annika wall
Så här ser min Nora Barlow ut och hennes frösådda kompisar som får nya färger varje år. Den här sommaren är vitt populärast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon