Full version: Maskar i dammen
Perra Y
Jag skulle byta vatten i vår damm, ca 450 l, när jag hittade flera hundar vita maskr ca 2-3 cm långa och några mm tjocka. Vi tömde dammen gjorde ren den och fyllde nytt vatten. Bara efter några dagar fanns det ett 50-tal nya. Vad är det? Vad kommer de ifrån? Hur blir vi av med dem?
wibemo
ser ut som harkrankslarver inte speciellt kul!! [attachment=35346:harkrankslarv_2_a.jpg]
Dom kan ställa till mycket elände
Gossen Ruda
Förmodligen fluglarver, slamflugor. Tillhör blomflugorna och flugorna är ganska vackra. Göra? Inget tycker jag. Larverna gör ingen skada, dom bara finns där och och passar på när det finns livsutrymme. Skulle man granska alla trädgårdsdammar hittar man nog det mesta som går att hitta i små vattensamlingar.

CITAT (wibemo @ 25-05-2009, 18:51) *
ser ut som harkrankslarver inte speciellt kul!!

Kan vara det också, svårt att bestämma på en bild. Fast det förändrar inget i mitt råd.
wibemo
Jag har fått mina artbestämda så jag vet att det är harkrankslarver
Azur
Maggots av olika slag är rätt lika varandra, fast harkrankslarver lever på land, slamflugelarver i vatten.
wibemo
Enligt Michael Chinery, så lever larverna vanligen i marken, i multnande ved och löv, men några arter lever på grunt vatten i sjöar på bottnen mellan multnande växtmaterial. Några av de marklevande arterna är skadliga genom att de äter rötter och skott av växter".

Perra Y
Jag kan inte se att "våra" maskar har något andningsrör.
Gunilla T
Jag tror inte du behöver vara orolig - hela dammen kryllar ju av liv och det hör till ekosystemet.
Gossen Ruda
Andningsröret syns bara när det behövs, annars är det helt indraget. Det kan ju vara nån harkrankslarv också som sagt. Fluga eller mygga är det iaf. Men du behöver inte bry dig, dom tillhör naturen. Vill du slippa allt sånt så får du ha dammen inomhus.
HelenJ
Har du fisk i dammen? Guldfiskar och guldid brukar kunna sätta i sig det mesta....
KURT
CITAT (HelenJ @ 25-05-2009, 23:05) *
Har du fisk i dammen? Guldfiskar och guldid brukar kunna sätta i sig det mesta....

Problemet med att allt fler planterar ut fiskar i sina dammar är de också äter upp grod-, padd- och salamander- ägg och yngel.
Azur
CITAT (wibemo @ 25-05-2009, 19:17) *
några arter lever på grunt vatten i sjöar på bottnen mellan multnande växtmaterial. Några av de marklevande arterna är skadliga

Fast skulle det vara en vattenlevande form av harkrank så gör de ingen skada, dvs ställer inte till "mycket elände", och det finns alltså ingen anledning att bekämpa dem.
Plus då att jag håller med Gossen Ruda om att de antagligen är blomflugelarver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon