Full version: Majs
Christoffer
Jag har läst att man ska ha 50 cm i avstånd när man odlar majs, men
går det att ha 30 cm mellan varje planta, så att man får plats med fler?
MariaS
Jag har ca 20 stycken i en pallkrage utan problem. Då kan du räkna ut hur tätt det går att ha dem.
robertgoulet
CITAT (MariaS @ 25-05-2009, 19:47) *
Jag har ca 20 stycken i en pallkrage utan problem. Då kan du räkna ut hur tätt det går att ha dem.

Intressant! Det hämmar inte plantutvecklingen något? Jag har själv testat att förkultivera majs i år för första gången och reagerade även jag på att de skulle planteras med 50 centimeters mellanrum enligt fröpåsen. Verkade ganska överdrivet, så för min del blev det snarare 15 cm. När man ser riktiga majsfält så står ju plantorna ofta ganska nära varandra... smile.gif
katah
jag har odlat maj under några år och alltid haft dom i en tätt klunga, kanske 15-20 cm avstånd från varann.
jag täcker alltid mellanrummet med klippt gräs.

Jag behöver all odlingsyta till växter och inte till någon 50 cm avstånd, trams wink.gif .
robertgoulet
CITAT (katah @ 25-05-2009, 20:41) *
jag har odlat maj under några år och alltid haft dom i en tätt klunga, kanske 15-20 cm avstånd från varann.
jag täcker alltid mellanrummet med klippt gräs.

Jag behöver all odlingsyta till växter och inte till någon 50 cm avstånd, trams wink.gif .

Kul att höra, då är jag inte helt fel ute med mitt planteringsavstånd! smile.gif Klippt gräs var en bra idé - det finns det god tillgång på. Hur brukar skörden bli för din del? Vilken zon bor du i, och i vilket läge står majsen? Själv utgick jag ifrån att de ville ha så mycket sol det bara går?
MariaS
Min erfarenhet är att ju tätare majsen står, desto bättre skörd, men det krävs massor av vatten och näring under tiden.

Majs är tacksamt att odla!
Knytt
Jag har läst på flera ställen att ett mellanrum på 15-20 cm rekommenderas. Jag ska prova majs första gången i år och tänkte prova med det avståndet smile.gif
katah
CITAT (robertgoulet @ 26-05-2009, 09:10) *
Kul att höra, då är jag inte helt fel ute med mitt planteringsavstånd! smile.gif Klippt gräs var en bra idé - det finns det god tillgång på. Hur brukar skörden bli för din del? Vilken zon bor du i, och i vilket läge står majsen? Själv utgick jag ifrån att de ville ha så mycket sol det bara går?

Jag har förut odlat bara popmajs och det har varit ett uppskattat inslag av våra melodifestivaler
jag har bara haft 15- 20 plantor och fått ett par kolvar av varje.

Nu har jag även sockermajs och decorationsmajs.

Jag täcker med klippt gräs allt i min trädgård fram till midsommar, sedan kan jag åka bort 2 veckor och allt klarar sig utmärkt, frodas bara !
läs mer om täckodlingen, den är helt suverän metod, gödning, ogräsresning och fuktigheten på en gång !
annapanna78
Jag har odlat majs f första gången i år. Förodlade dem som det står men bara 4 plantor överlevde men de växer långsamt tycker jag trots att de har varsin kruka. Har frön kvar i påsen, kan jag så dem ute i landet då jag sätter ut de försådda plantorna eller är det för sent? Bor i zon 4-5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon