Full version: Dagliljor
Margith
Jag har några dagliljor som jag skulle behöva flytta till en annan rabatt.
Bekymret är att de inte tittat upp ovan jord ännu.
Gräver jag hittar jag naturligtvis igen dem, men är det OK att flytta dem nu?
Eller är det dömt att misslyckas? Måste jag vänta tills jag ser dem?
MariaS
Har de inte kommit upp ännu, så ska du inte vara rädd att flytta dem. Det är värre när de kommit så långt att de börjar sätta knopp.

Vattna ordentligt bara i början.
Margith
Odla är fantastiskt, kom inte och säg nåt annat!
Jag fick lite kalla fötter och svaret kommer på 2 minuter bravo.gif
Hade jag inte haft så ont i ryggen nu, hade liljorna redan varit flyttade, men jag tror det får vänta tills imorgon.
Tack snälla MariaS blomma.gif
Monica B
Jag tror absolut att du hittar dagliljorna om du gräver där du tror att du har satt dom. Dagliljor har gulfärgade rötter med lite "köttiga" avslut och dom syns jättebra när man gräver lite (liljornas lökar brukar vara svårare att gräva upp eftersom dom ofta ligger så djupt ner i jorden. Jag har misslyckats med det ett antal gånger). Har dagliljorna stått där ett tag så blir det en ganska kompakt rotklump som kan bli riktigt tung att flytta. Jag brukar lassa upp en sådan på en plastsäck, presenning eller tidning och dra den dit den skall.

[attachment=35364:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon