Full version: Irma buskros
lokatten
Jag har just köpt en buskros kallad Irma som jag idag har satt den på min kolonilott. Jag skulle gärna få lite kommentarer från någon som kanske har erfarenhet av just denna ros. Jag är nybörjare på rosor och bor i Stockholmsområdet. Tack på förhand!
Christina i Taxinge~
'Irma' är en av rosorna i Balsgårdserien, alltså en svensk ros!
Den växer som en general - rak i ryggen! Ganska grov i stammar och grenar och förstås grymt taggig!
För att balansera det barska växtsättet har den underbart ljuvliga rosa blommor wub.gif

Min 'Irma' har till största delen varit frisk. Lite svartfläckssjuka på sensommaren, men det är smällar man får ta smile.gif Nästa år är det glömt!
Men mitt exemplar, som jag grundar mina erfarenheter på, fryser ner till marken varje år - dö´trist! Men det är nog inget symtomatiskt för rosen utan bara mitt exemplar som krånglar.

Lycka till med den fina rosen!!!

lokatten
Tack för kommentaren! Det var nog pg a av dess grenar som såg så starka och friska ut som jag valde den. Många av de andra rosornas grenar såg så onaturligt tunna ut, tyckte jag. Hade egentligen tänkt köpa en Rosarium Uetersen men de hade inga fina exemplar av den i plantskolan jag besökte.
Christina i Taxinge~
Om du valde mellan 'Irma' och 'Rosarium Uetersen' så gjorde du ett bra val när du köpte 'Irma!!! smile.gif

Kajsa

Irma är mer en klätterros än en buskros, blir över 2 m, zon 5 ros så den fryser inte så lätt.
Som Christina skrev har den stora taggar, doftar en del och är mest frisk, blommar om.
Blommorna är stora och ljuvliga i färgen ! Rotäkta som alla är i serien.
lokatten
Tack för den uppmuntrande bilden för den ser jättefin ut, underbar!
På lappen på den jag köpte står det att den bara blir 1.2 meter hög... Men det gör inget om den blir större, tycker jag.
Christina i Taxinge~
Åååå, Kajsa - dina bilder är som godis! wub.gif
Kajsa
1.20 hög är på tok, det blir en stor ros, fryser aldrig ett dugg !
Tack Christina, roligt se dig här igen.
Ezereht
Irma verkar fin tycker jag, såg att Plantagen ska ta in den i år, dom hade en lapp för den i alla fall på vagnen, men det var tomt än så länge (här i Umeå).
ylvahi
CITAT (Kajsa @ 25-05-2009, 21:16) *

Irma är mer en klätterros än en buskros, blir över 2 m, zon 5 ros så den fryser inte så lätt.
Som Christina skrev har den stora taggar, doftar en del och är mest frisk, blommar om.
Blommorna är stora och ljuvliga i färgen ! Rotäkta som alla är i serien.

Jag hoppas att min blir lika stor. Min Irma har bara en sommar på nacken, men hon var såå tjurig och fick svartfläckssjukan. Däremot frös hon inte trots utsatt läge. Men jag hoppas på ett bättre år i år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon