Arvegil
är detta solroser (bifogad fil)? Har nämligen sått det i den rabatten (kan absolut ingenting om trädgård) och nu undrar jag om det är ogräs eller om det är min solros. Försöker jämföra med bilder på solroser på internet och då ser varken bladens utseende eller sammansättning rätt ut?

Är detta något jag bara ska rensa ut eller ej?

Tack för svar smile.gif
Aqvakul
inte ser det ut som de solrosor jag har odlat....

Men jag kan faktiskt inte komma på vad det är.
Arvegil
Känner mig så himla dum som inte ens vet vad det är jag har i min egen rabatt confused.gif
CillaM
Jag är inte säker alls men det första som slog mig är att det ser ut som potatis.
Aqvakul
CITAT (Arvegil @ 25-05-2009, 20:22) *
Känner mig så himla dum som inte ens vet vad det är jag har i min egen rabatt confused.gif

Det finns absolut ingen anledning att känna sig dum. Vi har alla detta problem, mer eller mindre...
Arvegil
Det är iallafall inte solros, så mycket har jag förstått haha. Drog upp en planta nu och växten luktar ganska gott, en blandning av mint och något mer. Nästan så jag funderar på om det är en ört? Eller så är det bara doftande ogräs haha.
Tack för hjälpen, någon annan som vill gissa?
Om inte annat åker det väck från rabatten imorgon wink.gif
Red Top
Kanske är det någon sorts salvia?
Monica B
Hmmm, vid första anblicken skulle jag har föreslagit Jättebalsamin.
Men när du sedan säger att den luktar av en blandning av mint och något annat och då skulle jag nog tro att det är en slags mynta. Dock är jag för dålig på kryddväxter för att ens föreslå någon sort. dunno.gif

Det finns inget som heter "dumma frågor" bara "frågor" confused.gif . Alla kan inte veta allt.

[attachment=35367:Signatur.jpg]
MariaS
Jag tycker det liknar en vanlig grönmynta. Passa dig, den kan lätt bli ett ogräs.
Aqvakul
Visst är det en mynta!
Arvegil
Fast när jag googlade på bilder på Mynta tyckte jag inte alls att den såg likadan ut? Men jag tar nog bort de flesta och behåller några så länge... nåt kanske de kan vara bra till (men ta upp halva rabatten som de gör nu får de inte haha)
Tulipanaros
Det första jag tänkte på när jag såg bilden var också mynta, och myntor kan se ut på väldigt många sätt. Att de tar upp halva rabatten låter också som en ledtråd -- klart mynta-beteende wink.gif Den är väldigt trevlig att ha men det blir lätt för mycket. Håll efter den hårt, och plantera eventuellt i en hink utan botten som du gräver ner i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon