johanna_zon3
Hej!
Jag undrar över ett par saker angående förökning av Syren och röda vinbär.
Jag har läst mig till att man kan ta sticklingar av syren maj-juni vad gäller för röda vinbär?
Hur långa ska sticklingara vara (hur många noder?) och bearbetar man dom något innan
de kommer i jorden, tex ta bort blad och plantera djupt eller rispar i veden?
Ska man ta det som har vuxit i år eller äldre ved?Kan jag plantera i krukor med såjord
nedsänkt i jorden i halvskugga, eller vad är bäst?

Johanna
Jan Lindgren
Hej!
Syren påstås var lite knepiga att föröka med sticklingar så jag har inte försökt. Jag gör avläggningar istället och det tycks fungera mycket bra.
Du kan göra avläggare av vinbär också men eftersom jag behöver många vinbärsbuskar så tar jag örtartade sticklingar.
Ta sticklingarna så snart de är stora nog. 3-5 noder. Ta bort alla bladen utom ett eller två. Sätt sticklingarna i sandblandad torv under sluten luft ( plasttält över). Tänk på de måste skuggas annars blir de kokta. Räkna med att 50-80% tar sig.
Har du inte bråttom så är det enklare att klippa årsskott i höst när löven fallit. Tryck ner sticklingarna någonstans och glöm dem. På försommaren har du fina plantor.
MVH
Jan Lindgren
johanna_zon3
Tack för utförligt svar, precis vad jag behövde!

Jag har inte bråttom så jag väntar med vinbären till hösten.
Jag är lite nyfiken varför du behöver många vinbärssticklingar?!
Syren har jag läst mig till att det är väldigt svårt att ta sticklingar
av men jag har också läst om dom som har lyckats väldigt bra
och frågan är om sort och förfarande har spelat roll hur väl det
lyckats. Någon som lyckats med bondsyren som kanskriva en
rad om hur man går tillväga?

Mvh Johanna
Jan Lindgren
Hej!
Jag håller på med en demoodling av ätliga frukter och bär. Jag har närmare 50 olika vinbär och folk vill plocka lite så jag tänkte sätta 10 av varje sort till självplockning. Vi har satt ca 100 blåbärsplantor och 500 hallon och nu håller jag på och förökar honungsbär (blåbärstry) så att det kan bli en skaplig skörd i framtiden. När det gäller äpplen sätter vi max tre träd av varje sort. Det finns så oerhört många äppelsorter tillgängliga.
MVH
Jan Lindgren
johanna_zon3
Vilket underbart projekt! Jag skulle känna mig rik.
Lycka till! Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon