Nila
Har fått en lavendel i kruka, som jag inte riktigt vet var jag ska göra av. Vill egentligen ha den i en rabatt, men har inget bra ställe för den just nu. Har planer på att göra om i rabatterna till nästa år och då kommer det finnas en bättre plats för den.

Men hur gör jag för att den ska må bäst? Kan jag övervintra den i kruka? Eller är det bäst att plantera den i landet och sedan flytta den i så fall?
Anki V
Vad är det för sorts lavendel och i vilken zon och jord odlar du i?

/Anki
Nila
Lavendula angustifolia, står det på lappen, och jag bor i zon 3
Blomstertanten
Det bästa är att plantera den i landet o sedan flytta den nästa år.
Lavendel verkar inte alls vara känsliga för flytt , med tanke på hur många gånger jag har flyttat runt mina tongue.gif
Anki V
Har du bara hygglig dränering så det inte står kvar vatten där lavendels kan övervintra så ska det inte vara några problem att ha den på friland.
Enl min erfarenhet så är det alltid lättare att övervinta i marken än i kruka såvida inte växten står i vatten.

I min zon 5 måste lavendel angustifolia stå i grusblandad jord och gärna lite upphöjt för att övervintra.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon