Nila
Köpte hus och trädgård för 2,5 år sedan och undrar lite över en ros jag har i ett hörn. Jag kan inte mkt om trädgård och iiiiingenting om rosor! tongue.gif

Den här busken får iaf långa långa gröna fina grenar, men inte en enda blomma. Går det att få igång blomningen på något sätt? (Kanske ska tillägga att den stod i en rabatt som var totalt överväxt tidigare, har iaf rensat upp lite nu.)
strandskatan
En ros som står i ständig skugga blommar inte, får den sol, lite kodynga, lite benmjöl några bananskal och en dos kaffesump så blommar den nog!
Christina i Taxinge~
Instämmer med 'strandskatan'
......och en massa vatten! smile.gif
Ezereht
kaffesump smile.gif Det var nytt, vad tillför det som rosorna gillar? *nyfiken
Christina i Taxinge~
Jag tror inte kaffesump tillför så mycket.....kanske luckra jorden till viss del om man har styv lera t ex.
Sen undrar jag om den kanske har effekt mot myror.....?
octachoron
Kaffesump innehåller kväve. Fast det gör nog mest nytta i komposten, det kan bli för mycket direkt på jorden och mögligt.
Nila
Hmm... har bara sol några timmar på morgonen och förmiddagen, sen total skugga. Kanske är det som är problemet då? Men hur är det att flytta rosor då? Fixar den det, tro?
Ezereht
Jag skulle vattnat den dan innan, sen klippt ner den en del, grävt upp den med så stor rotklump som möjligt, planterat om den men innan jag fyllt på runt rotklumpen med ny jord skulle jag hälla på ytterligare en hink vatten, sen fylla på med jord, och så vattna igen.

Så se till att den får en bra rotblötevattning lite då och då första sommaren som omplanterad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon