Sorkar eller något liknande har tuggat av barken runt hela stammen... Inget man kan göra för det?
Kommer trädet garanterat att dö... bara en tidsfråga?
O hur länge kan ett sånt träd överleva?
Hade galler runt hela tiden, men de hade tydligen grävt sig under det.
Köper jag nytt måste jag tydligen både ha galler runt och stamskydd!
Huggorm
25-05-2009, 21:39
Om den inte är nyplanterad kommer den troligtvis att skjuta nya skott från basen, men då får den formen av en stor buske. Eller är ullungrönnar ympade på annan rot?
Är den ringbarkad hela vägen runt om? Om du har fungerande bark under ringbarkningen och det inte är alltför brett, kan du försöka dig på bryggympning. Jag har bara fårtt det beskrivet för mig teoretiskt, har aldrig testat själv. Men i teorin ska man alltså kunna ympa fast en bit bark i barken nedanför och andra ändan i barken ovanför skadan, så ledningsbanorna binds ihop igen. Men jag är som sagt inte säker på exakt hur man gör, eller om det funkar....
Ullungrönnar ska vara rotäkta, så vitt jag vet.
Det är runt om hela stammen jo.
Den är planterad sen två år tillbaka typ...
Den där ympningen låter avancerad... kan inte ympa vanligt ens.
Så får hoppas på rotskott då kanske... uh.
RibesRubusVitis
26-05-2009, 00:12
Du har liksom ingenting att förlora, om du bara försöker som på
http://www.extension.umn.edu/distribution/...ts/DG0532c.htmlBryggympningen är i så fall enklare än de flesta andra sorter; se på de båda nedersta bilderna, skaffa fram lite kvistar, gärna från ditt eget träd så blir det inga avstötningsproblem som vid mänskliga transplantationer. I annat fall från en närbesläktad sort. Sätt så många du får plats med runt stammen, och håll koll på vad som är upp och ner på kvistarna. Det vore märkligt om inte några skulle ta sig.
Det räcker alltså inte med "en bit bark", utan du måste ta hela kvistar med egen bark runt om. Sök efter bilder på "bridge graft" eller "bridge grafting" (och undvik sådana som visar kroppsdelar). Kvistarna måste vara färska och så mjuka att de kan böjas i en båge och klämmas fast i T-formade hack över och under skadan.
Okej. Tack!
Fast nu är det så att det här trädet utsatts för sorkangreppet antagligen för 1-2 veckor sen minst...
Det har inte torkat ut då måtro?
"
Small Tree—Apple and pear trees under 2 inches in diameter are too small to bridge. The swaying of such small trunks by strong winds will dislodge the scions. If the tree is under 1 inch, it is best to saw it off just below the girdle, then cover the cut with asphalt wound dressing or grafting compound. Shoots of the same cultivar probably will grow out from above the place the tree originally had been grafted.
"
Stod det också.. Mitt träd är ju kanske 4-5 cm i diameter... fast inget äppelträd förstås som är ympat...
Så vilket e bättre måtro att göra?
Huggorm
26-05-2009, 09:13
Hur ser trädet ut nu? Är löven vissna eller gröna och friska?
Den har knoppar och börjat få löv jo... frisk alltså tror jag om de inte svängt.
(trädet är vid sommarstugan så kan inte granska de så ofta)
RibesRubusVitis
26-05-2009, 10:57
Försök i alla fall (allt att vinna, men inget att förlora). Knyck lite rönnkvistar om dina egna börjar torka ut. Det enda som kostar något är lite LacBalsam att smeta över såren. Stammen kan också stagas upp med tre stolpar; nylonstrumpor är bra att binda med.
Alternativet med rotskott finns ju kvar ändå. Är trädet ympat på en vanlig rönn, beror resultatet på om skadan skedde över eller under skarven.
Okej ska göra det

Men är fundersam över det där med LacBalsam... Står:
"When all the scions are in place, the graft unions should be covered with grafting compound."
Man lackar altlså först hela det skadade området..
Men skall man inte lacka "pinnarna" innan man sätter fast dem i trädet o börjar spika o på?
Eller vad är "The Graft unions"... ?
Tack för hjälpen igen!
Huggorm
26-05-2009, 14:37
Man lackar ovanpå bryggympen, efter att den är monterad. Där veden i stammen och ympen möts skall vara helt rent, ingenting extra på där. Lacket skall vara utanpå sedan, för att ingenting skall kunna ta sig ner i det ömtåliga området där veden möts. Förmodar jag i alla fall, jag är absolut ingen expert.
Undrar hur det kommer se ut runt bryggympen om tio år, hur kommer tillväxten att se ut?
RibesRubusVitis
26-05-2009, 15:30
"Scions" betyder här just ympkvistar (eller "ädelved" etc.) och först när de är "in place", dvs. när deras gröna skikt har kontakt med grundstammens gröna skikt innanför barken, tätas skarven mot läckage. Saven från det gröna under skadan ska kanaliseras genom kvistarna och sedan åter tränga in i det gröna över skadan. "Graft union" är själva kontaktstället, "ympförbindelsen". Men det kan vara idé att även försöka täcka skarven mellan kvarvarande bark och det avgnagda stället runt om. Då blir det mer sav som går genom kvistarna i stället för ut i tomma intet...
Okej hmm. Inte helt säker om jag förstår.
Så ska det inte vara ympvax på hela det avgnagade området... ?
Såhär skulle jag göra nu i korthet:
Vaxa hela avgnagade området... skära upp barken där ympkvistarna ska in... Spika fast ympkvistarna. Vaxa ovanpå ympkvistarna o alla skarvområden.
Eller borde jag inte vaxa området först utan området under HELA ympkvisten skall vara rent?
RibesRubusVitis
26-05-2009, 20:11
Nja, vänd på ordningsföljden. Inget vax (LacBalsam) förrän alla ympar är på plats. Det verkar heller inte som om fackmännen rekommenderar vax på det avgnagda området. Bara det tunna, levande gröna skiktet mellan trä och bark förmedlar vätska.
Det är inte säkert du behöver spika. Om kvistarna är lagom böjda, kommer de automatiskt att tryckas mot underlaget. Annars kanske några varv med tejp runt stammen fungerar lika bra.
En annan metod är också möjlig: "inarch grafting" som jag inte hittar något svenskt namn på.
http://www.bodwen-nursery.co.uk/graftingnurserys.htmlLängst ner visas hur man helt enkelt planterar små plantor (i ditt fall rönnar) med rötter intill det skadade trädet, kapar topparna och stoppar in dem på samma sätt under trädets bark. Du kan även behålla topparna tills vidare, skära av en skiva på sidan och motsvarande yta på trädet. Det kräver dock lite finlir för att passa exakt, men om det stämmer kan man tejpa fast eller binda mjukt utan att strypa trädet. Efter något halvår bör det ha vuxit fast, och då kan "hjälpplantornas" toppar kapas.
Mm okej.

tack...
Fast på dendär sidan står de också:
"As soon as you discover an injury, cover it with an asphalt grafting compound."
men de ska man tydligen inte då... eller delade åsikter om det kanske?
Huggorm
26-05-2009, 22:35
CITAT (Dzad @ 26-05-2009, 23:32)

Mm okej.

tack...
Fast på dendär sidan står de också:
"As soon as you discover an injury, cover it with an asphalt grafting compound."
men de ska man tydligen inte då... eller delade åsikter om det kanske?
Min odelade åsikt är att rönnar vanligtvis klarar skador alldeles utmärkt utan konstiga salvor. Men då menar jag visserligen vanliga skador och inte en ringbarkning. Rönnar är väldigt livskraftiga träd med bra "läkekött"
Fick se rönnen igår...
Hade hört den skulle vara påväg att spricka upp men den hade avstannat, eller kanske t.o.m gått tibaks, o inte fått några löv utan hade stannat vid stora knoppar.
Såret var 10-15 cm långt och runt hela stammen... och väldigt långt ner på trädet. Var så lite bark kvar längst ner mot roten att pinnarna bara gick några cm in i ny bark där nere... Ympade tre pinnar runt om stammen.
Är det överhuvudtaget någon chans att den ska klara av att komma igen?
Eller är det bättre att såga av den längst ner vid roten? Liksom, e de inte bättre om den slipper försöka lappa såret o får lägga sin energi på att skjuta nya skott? Om den nu ens orkar med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.