I höstas flyttade jag mina pioner till en ny rabatt. Nu vill jag ha någon fin marktäckande växt tillsammans med dem. Något förslag?
Ingrid Zon3
25-05-2009, 22:24
Vad är det för färg på pionerna?
Jag har nävor och timjan vid min pion men den är vit så den "tål" alla andra färger.
Edit: Alunrot borde kunna vara snyggt också, men blomningen kan krocka.
Maria M
30-05-2009, 18:27
Nävor som föregående talare sade, jag har också Fänrikshjärta runt ett par pioner, de ser ut som miniatyrverisioner av Löjtnantshjärta, men har fördelen att blomma så gott som hela sommaren.
Finns i rosa och vitt.
Annars är det rätt snyggt med aklejor runtom också, men de är ju inte marktäckare så att säga, jag har planterat dem rätt tätt istället.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 25-05-2009, 23:24)

Vad är det för färg på pionerna?
De är mörkrosa...
Ingrid Zon3
04-06-2009, 05:26
CITAT (Nila @ 31-05-2009, 21:04)

De är mörkrosa...
Då tar jag tillbaka alunrot, glöm det. Om du inte kan hitta en sort som blommar i exakt "rätt" kulör.
Jag har nyss flyttat en blodnäva "Max Frei" som krockade med pionens cerise rosa färg. De blommar också samtidigt. Och även en iris som helt kom i skymundan mellan de båda pionerna fick flyttas (den ena pionen är nog över 1 meter hög). Alltså hos mig är det nog en låg marktäckare som fungerar. Samtidigt så är det rätt skuggit (men torrt) under pionen.
Helt utan planering har däremot lammöronen "Silver Carpet" (en låg sorts lammöron) börjat flytta in under pionerna, och det blev inte alls tokigt!