Gottegrisen
Hej. Vi har köpt en sparrisplanta av sorten "Gijnlim" på den lokala plantskolan i Rångedala. Dock blev jag lite förvånad när jag såg i programmet "Trädgårdsfredag" på Tv att deras plantor hade utspridda hängande rötter. Jag har planterat vår sparrisplanta, men min osäkerhet har nu fått mig att fundera över om jag gjorde fel som satte plantan rakt ned? Skulle jag ha spolat av plantan så rötterna blivit hängandes de med och sedan satt ned den?

Har läst mig till att den enbart skall underhållas med att plocka bort ogräs första året, samt klippas ned i höst. När ungefär är det läge för nedklippning? Sept? Okt? Och hur långt skall jag klippa den?

Oerhört tacksam för svar.

P.S. Bor i zon 4.
KURT
De hade köpt barrotade, så säljs de nog oftast, men du kanske har köpt i kruka??? EN planta????
MariaS
Jag har dragit upp mina sparrisar i kruka själv. Sen satte jag rotklumpen som den var, utan att spola och lägga några rötter. Inga problem. skördar sparris som aldrig den...

Däremot klipper jag ingenting på hösten. Sparrisen som allt annat städas av på våren. Det har t.o.m. hänt att jag glömt klippa gamla rester och det har kommit massor av sparris i alla fall.

Sparris är lätt att odla. Har de bara en lätt och lucker jord, sköter de sig själva.
Gottegrisen
Jo Kurt, vi köpte endast en planta, mest för att se om vi lyckas få upp något från den. Men om projeketet lyckas så kan jag mycket väl tänka mig att investera i fler framöver.

En annan sak jag tänkt på är om man bör skydda plantan under den första tiden? Finns det djur som gärna går på den och äter av den? Även om det inte skulle vara så kanske jag bör sätta ett hönsnät runt den, så inte minsta dottern är där och leker med den ;o)
Laura
Jag såg också programmet och blev inspirerade. Planterade igår mina 4 inköpta plantor (också i kruka). Jag planterade ner hela klumpen som vilken annan planta som helst men var också orolig jag hade gjort fel (dvs inte så som de gjorde på tv). Imorse var jag ner och tittade till dem och någon hade gnagat lite lätt på stammen på en av plantorna. Troligtvis var det en rådjur då det såg ut som en liten rådjurs fotavtryck i jorden. Vi bor mycket lantligt med skog runt omkring, så det skulle egentligen kunna vara vad som helst. Jag fundera på sätta upp någon slags skydd, i alla fall det första året...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon