Jag sådde blåklint och sommarslöja för några veckor sen, som har växt jättefint. Men tyvärr är det NÅNTING som är framme och tuggar på bladen hela tiden, så varje morgon blir det bara färre och färre plantor kvar. SUCK! så tråkigt. Från att ha haft mängder av dom har jag typ bara 5 blåklintsplantor kvar nu. Vad det än är så slukar det allt och lämnar bara den allra nedersta delen av stjälken. uuurrk
Hej Fny
Mördarsniglar ?
Mvh Tepa
Det finns många som är intresserade av att äta småplantor, även t ex harkrankslarver brukar äta småplantor.
Eva 33c
26-05-2009, 18:26
Även vanliga sniglar och snäckor käkar småplantor. Står de i krukor eller i rabatterna?
de står i rabatt utomhus. jag börjar luta år sniglar... igår hittade jag nämligen nån form av små små svarta snigelliknande saker utan skal som klättrade på just de småplantorna som försvinner i så rask takt. Kan de vara mördarsniglar, eller är de större? De här som jag hittade är typ 2 cm max.
Det behöver inte vara just mördarsniglar, många andra sniglar äter som sagt också växter. Om sniglarna är väldigt små kan det vara nykläckta sniglar. Ibland hittar jag pyttesniglar på 5 mm på salladen...
För att skydda småplantor mot sniglar och annat "oknytt" har jag blivit tipsad om att kan man skära botten ur en petflaska och trä över plantan. Jag har inte provat själv än men det borde fungera.
/Anki
mmm kan tänka mig att det funkar... men jag vet inte hur sugen jag är på att ha massa fula flaskor i rabbatten...
CITAT (Fny @ 29-05-2009, 08:54)

mmm kan tänka mig att det funkar... men jag vet inte hur sugen jag är på att ha massa fula flaskor i rabbatten...
Ja, men det är ju bara tills plantan blivit stor nog att klara av småsniglarna. Det är inte så fint med tomma rabatter heller

.
/Anki
Bra idé med petflaska, Anki. Ska man ta några hål i flaskan ? Det blir väl bastu annars ? Korken ska vara på eller av ? Botten upp, eller ? Köpte tre Blå Vallmo ifjol, en av dessa blev så mycket påäten, att den inte orkade längre. I våras kom den inte upp. Köpte en ny och den har klarat sig och vuxit bra. Har varit mera noga nu med att plocka de små bruna rackarna.
Hälsn Tepa
Jag delar 2-liters petflaskor på mitten och använder båda delarna...det funkar jättefint! Det ser lite kul ut och visst har kommentarer kommit om jag tror att man kan odla läsk på det sättet

men det viktiga är att dels blir det ett litet minidrivhus och så skyddar det babyväxterna mot allehanda monster! Nu är mina så stora så jag har kunnat ta bort dem och inte en enda har blivit uppäten. Tänk bara på att lyfta på dem när du vattnar så att de också får vatten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.