Full version: Lerjord...
tepa
Hej

Hittade en plätt med lerjord på min gård, när jag grävde. Vilka växter kan man plantera i lerjord ? Utom lökar då, de växer väl varsomhelst.

Hälsn Tepa
Monica B
Pioner trivs bra i lerjord. Det beror också på hur tung leran är. Är den väldigt tung så kan det bli svårt med de flesta växter, då får du nog blanda ut den med sand och lite torvmull.

Jag är inte helt säker på lökväxter. Min erfarenhet är att lökväxter trivs bättre i sandblandand jord, dvs inte så kompakt jord som lerjord gärna blir, dom har en tendens att ruttna bort efter någon säsong. g.gif

[attachment=35375:Signatur.jpg]

Boxer
www.funboplantskola.se/lerjord
tepa
Tack, Monica. Nu tänkte jag på med lökväxter, att det brukar stå "any soil" på påsen med lökar, alltså vilken jord som helst. Nu har jag ju inte satt dem i lerjord, som tur är. Du har säkert rätt om det. Pioner visste jag inte att trivs i lerjord, jag har mina i vanlig mylla. Och de växer och mår bra. Hur vet man om lerjorden är "tung" ? Vad menas med det ? Denhär är nu "klumpig" men man kan sönderdela den med hårda nypor.

Tusen tack, Boxer, för din länk. Nu ska här googlas...

Mvh Tepa
Bee
Ang tung lerjord, jag hör fortfarande en grannes röst i örat när det skall grävas på "jungfrulig" plätt på min lilla tomt. Han sa att leran här är sådan att när det är torrt så är det helt omöjligt att få ner spaden. När det är blött så klibbar leran fast om spaden så den inte går att få upp!
Han överdrev en liten smula men i stort stämmer det faktiskt smile.gif
ängsvädd
Lökväxter går bra i tung lerjord smile.gif Jag har nämligen det. De lökar jag har är pingstlilja, påsklilja, snödroppar, kungsängslilja, krokus men fler går säkert bra. De kommer snällt upp varje år.

Smultronschersmin och kaprifol går bra. Även fruktträd, fläder, rönn, hassel, mfl mfl. Spirea.

Min favvoväxt av vilda blommor trivs på fuktig lerjord: ängsvädd.
Snöflinga

Rosor lär också trivas i måttlig lerjord. Fast blanda inte med sand, då blir det cement ... egen erfarenhet angry.gif men lite grövre grus är bra att blanda med smile.gif
Tulipanaros
CITAT (tepa @ 26-05-2009, 11:35) *
Hur vet man om lerjorden är "tung" ? Vad menas med det ? Denhär är nu "klumpig" men man kan sönderdela den med hårda nypor.

Gör trådtestet: Prova att ta en bit lera i handen och rulla den till en sträng. Om den går att rulla till en tråd som är 1 mm eller tunnare har du styv lera; 1-3 mm är lättare lera. Leran måste vara lite fuktig, förstås. Pröva flera gånger om du är osäker.
Bassam
TACK för frågan

Växter är levande , så sina rötter behöver syra för att leva bra , så det är bättre om man gör jord förbättring.

H:Bassam
jakob
Rosor älskar lerjord ivarjefall mina!!!
mvh Jakob
ängsvädd
Ja, det finns många växter som trivs i lerjord utan jordförbättring. Rosor har jag inte pga rådjuren - jag har en i skymundan bakom komposten - ibland hinner jag få se några blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon