SaraT
Hej,
Jag tycker att t.ex. Weibulls och Plantagen har dåligt sortiment på gröngödslingsfröer. De blandningar jag har hittat ska enligt min trädgårdsbok inte vara idealiska för lerjord, vilket jag har. Någon som har tips på fröfirma som har ett bra sortiment av gröngödslingsväxter på småpåsar (alltså inte för yrkesodlare)? Nån som har gröngödslat lerjord och kan tipsa vad de sått?
Sara
Källtorpet L&T
hmm...
lerjord, hur styv lera har du??
är den väldigt vattenhållande, så att det står vatten kvar längen efter att det har regnat?

rödklöver brukar inte trivas i riktigt styv lera men det är ju den vanligaste gröngödslingsväxten.
rent rödklöverfrö bör du kunna få tag på hos Granngården, be att få prata med någon lantbrukssäljare om inte ordinarie butikspersonal verkar kunniga.

har du dräneringsproblem så ska du ha cikoria eller lusern och då får du nog vända dig till Olssons Fröer.

ett lätt sätt att kolla hurpass lerhaltig jord du har är att ta en fuktig jordklump stor som en sockerbit och rulla mellan fingrarna till en "tråd", ju längre och tunnare tråd du kan rulla utan att den går av/faller samman desto högre lerhalt, ska titta om jag kan hitta lathunden sen lantbruksskolan, där kan man se ungefär lerhalt utifrån måtten på tråden...

hittade en pärm sen skolan och kom på en sak.
är det en rabatt eller är det ett trädgårdsland som ska gröngödslas??
SaraT
Hej!
Det är ett land. Borde jag gröngödsla annorlunda om det vore en rabatt? Vi är nyblivna trädgårdsägare, därför vet jag inte hur vattenhållande den brukar vara. Bredvid trädgården (tio meter från landet) ligger en åker, men det var ingen åker utan en sjö tills för bara en månad sedan, så där är det nog bara lera... Vårt trädgårdsland verkar dock mera mullrikt och det var mycket maskar när jag grävde runt. Det är ingen som har odlat i landet på minst fem år.
Tack för ditt svar!
Sara
Källtorpet L&T
nej, det tycker jag inte men odlar du ärter så kan du käka hemproducerad ärtsoppa i slutet av juli /början på augusti.. riktig grönärtsoppa är mums..

du säger åker, odlas den?
försök att ta reda på lite hackad halm i höst efter tröskan och gräv ner i landet innan vintern, då höjer du mullhalten.
råkar sedan bonden ha djur så har han ju dynga det är ännu bättre...

scanner är ett underbart verktyg ibland, hämtat ur boken Växtodlingens Grunder, LT´s Förlag:
[attachment=35372:lertabel..._grunder.JPG]
SaraT
Blev inspirerad att så ärter men sen läste jag att om det skulle användas som gröngödsling så ska plantorna slås innan det bildas baljor, annars går den mesta kväven åt till att skapa baljorna?
Ska till torpet i helgen, då ska jag testa jorden. Stort tack!
Källtorpet L&T
njae, om jag får prata lantbruksspråk så kan jag förklara litegrann.
ärter har ett s k förfruktsvärde om ca 30 kg N/ha extra när man skördar dom.
om man däremot gräver ner/plöjer ner blast, baljor och ärterna så har dom ett värde på ca 60 kg N/ha.
ärter har kvävefixerande knölar på rötterna, det är där kvävet som växten suger upp ur luften hamnar..

men du behöver väl inte plocka alla ärter, ta hälften och gräv ner hälften...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon