Full version: Skuggning?
Fjällroosens
Nu är snart mitt växthus uppsatt!! Det är isolerplast 6mm, och min fråga är om man behöver skugga plantorna när jag sätter ut dom???
Det var fråga ett, jag har satt tomatplantor samt köpt några plantor (utifall att:-)) och dom plantorna som jag köpt har ungefär tre gånger så tjock stamm?????!!!!! kommer mina egenodlade att bli lika eller kommer dom krascha vid första tomaten???
Fråga två, gurkplantorna som jag satte kom igång bra och är ungefär 1 dm höga, men där tror jag dom har stannat i två veckor, dom får stå ute på den inglasade balkongen när det är över 15 grader och har nog fått lite mycket sol på bladen för dom ser lite torra ut, gör det nått och kommer dom att dra igång och växa när jag sätter ut dom??
Jag bor i växtzon 8, är det någon som har erfarenhet och tips ifråga om odling i dessa förhållanden??
texxas
Jag skulle rekommendera dig att ha någon form av skuggning, när solen gassar som mest. Växterna mår inte bra av för mycket värme och blir bräckliga -cry-.gif . Om du inte har möjlighet att skugga kan du täcka växterna med fiberduk, mot den värsta solen. Lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
De sorter man hittar i butiken är ofta busktomater med kompakt växtsätt + de har fått massor av ljus under uppdrivningen.

Vilka sorter har du odlat upp själv? såna sorter som tjuvas och binds upp brukar vara lite klenare i stammarna. +Vissa busktomatsorter har lite klenare stjälkar och kan även de behöva uppbindning eller stödkäppar.

Om du inte har avhärdat plantorna väl så de är vana vid starkt solljus, häng upp vita fiberdukar som skydd mot för starkt solljus.
Fjällroosens
Ok, då får det bli lite skuggning, växthuset står helt utan skugga så solen gassar hela dan. Jag har satt tre sorters tomater, dels en körsbärstomat som heter Tiny Tim, en busk plommontomat, och en busk som heter maskota (eller nått sånt). Och en som jag köpt var en gul bifftomat (som skulle tjuvas) och en busktomat (ej namngiven).
Tror ni jag kan sätta ut plantorna till helgen fast jag bor i växtzon 8 om jag sätter in ett element på natten och ser till att temp inte understiger 10 grader?? Ska jag vänta med gurkorna?? Och när ska jag sätta om plantorna i hinkar?? (har dom nu i mjölkförpackningar). Gud va bra den här sidan är för nybörjare som jag, tack snälla ni som svarar. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon