Rogerzon3
12-10-2003, 17:10
Hej!
Jag läste i ett par böcker att man skulle kunna använda gamla plasttunnor till kompostbehållare. Man skulle borra små hål i botten och ha isoleringsmatta runt den och i locket.
Är det någon som provat det här?
MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
12-10-2003, 18:44
Detta är ju ungefär tanken bakom konstuktionen av Gröna J fast hon har lit emera ventilation i locket.
Visst fungerar det!
Hälsar Ingrid
e_sedell
12-10-2003, 18:54
Som varmkompost borde det funka men inte som kall. Jag har testat tunnan som kallkompost och det funkar inget vidare. Grannen testade som varmkompost utan större framgång med det heller. Fast de är en stor familj så det är möjligt att det blev lite mycket på en gång.
En kallkompost bör vara minst 150cm i diameter, fast jag antar att det inte är det du ska ha den till...
Ingrid på Västkusten
12-10-2003, 19:12
Här är det som maskkompost

Hälar ingrid
e_sedell
13-10-2003, 08:24
Funkar det bra?
Ingrid på Västkusten
13-10-2003, 08:28
Helt suveränt - på våren 'pjuttar' det igång när allting som legat över vintern komemr igång och då kan den ryka men sedan lugnar den ner sig och maskarna återvänder, ibland är de hela vägen uppe på toppen och har sig. Ibland öppnar man locket och det DRYPER mask överallt :-)
Hälsar Ingrid
Rogerzon3
13-10-2003, 15:39
Ojoj detta verkar ju inbjudande. Jag måste prova i alla fall.
Plasttunnan blir ju helt tät förutom i botten. Är det klockt att ha mer ventilation...ex något rör i locket eller mindre hål längst ned på kanten?
Tackar för alla trevliga svar!
MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
13-10-2003, 16:08
Jo Du - för det är så här att om jag sätter igen min tunna lite slarvigt så täpper jag till all ventilation. Och då FLÄMTAR maskstackarna! De försöker ge sig av då.
Tänk på mössrisk så borra småååå hål! Alternativt är ett ej speciellt tättslutande lock, men möss möss igen.
Hälsar Ingrid
Rogerzon3
13-10-2003, 18:36
Små hål alltså ok...
Är det typ mellan 5-10mm som är lämpligt eller?
MVh Roger!
e_sedell
13-10-2003, 19:20
Det låter kul, man kanske skulle testa?! Är det okej att börja "lagra" nu och fylla på med mask i vår?
8mm går möss igenom
Ingrid på Västkusten
13-10-2003, 20:54
Ja det är OK att starta lagra nu - dte är ju nu man skall starta åsså pjutta igång den med våren :-)
borra max 5 mm hål men borra många!
Be nån granne om en skyffel gammel kompost med mask och bakterier i åsså starta nu - bottna med lite grova kvistar åsså fyll med hushållsavfall och löv - gräs- samla en stooor lövhög att ha som täckmaterial vinternigenom.
Hälsar ingrid
Rogerzon3
14-10-2003, 10:25
Ok då tar jag 5 mm hål i botten och runt om där nere och där uppe.
Jag har en sopsäck med gammal hästdynga...eller rättare sagt är det mer som mull. Där finns massor med mask. Det borde gå att använda i botten efter man lagt i det grövre.
MVh Roger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.