har två bilder jag vill ha hjälp med. den busen med blomman har jag lagt ut här innan, men inte fått nåt säkert svar. nu blommar den så det kanske är lättre att komma på vilken det är? konstiga klistriga blommor har den.
den andra växer på flera ställen vid husväggen, vet inte om det är ogräs.
[attachment=35371:IMG_7260.JPG]
[attachment=35374:IMG_7262.JPG]
Monica B
26-05-2009, 10:19
Första bilden ser ut som en Azalea tycker jag. Inte helt utslagen dock utan fortfarande i knopp.
Bild två kan vara en digitalis, en perenn sådan.
[attachment=35376:Signatur.jpg]
CITAT (Monica B @ 26-05-2009, 11:19)

Första bilden ser ut som en Azalea tycker jag. Inte helt utslagen dock utan fortfarande i knopp.
Bild två kan vara en digitalis, en perenn sådan.
[attachment=35376:Signatur.jpg]
kan azalea växa ute och stå kvar på vintern? och bli mer än en meter hög?
Många av våra övervintrande azaleor kan bli över två meter höga!
är azalea samma sak som rhododendron? jag är inne på nån sida på internet
http://www.sveplantinfo.se/bsv/PSPSoegning...sternSoegning=Ndär står det så..
Powerowic
26-05-2009, 17:38
rhododendron är det latinska släktnamnet, azalea är de rhododendron som tappar sina blad på hästen
Jan Lindgren
26-05-2009, 17:53
Hej!
Azalea är en undergrupp av Rhododendron så alla azaleor heter egentligen Rhododendron. Det du har är en lövfällande rhododendron som är mycket härdig. Det finns också vintergröna rhododendron som tillhör gruppen azaleor. De är inte lika härdiga. De sk rumsazaleorna tål i allmänhet inte många minusgrader. Det finns även tropiska rhododendron som tillhör gruppen vireya. De växer tex på Borneo och Nya Guinea.
Du kan alltså hitta rhododendron på nästan hela norra halvklotet. ( det lär finnas en art söder om ekvatorn).
MVH
Jan Lindgren
2:a växten ser ut gullris, Solidago.
CITAT (Jan Lindgren @ 26-05-2009, 18:53)

Hej!
Azalea är en undergrupp av Rhododendron så alla azaleor heter egentligen Rhododendron. Det du har är en lövfällande rhododendron som är mycket härdig. Det finns också vintergröna rhododendron som tillhör gruppen azaleor. De är inte lika härdiga. De sk rumsazaleorna tål i allmänhet inte många minusgrader. Det finns även tropiska rhododendron som tillhör gruppen vireya. De växer tex på Borneo och Nya Guinea.
Du kan alltså hitta rhododendron på nästan hela norra halvklotet. ( det lär finnas en art söder om ekvatorn).
MVH
Jan Lindgren
tack för infon. den är rätt risig längst ned, ska jag klippa ned den efter sommaren?
Krokodilen
27-05-2009, 20:53
[attachment=35469:azalea.jpg]
Javisst är det en azalea. Titta här på detaljbild på en av mina azaleor som börjat slå ut, får du se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.