tiso001
26-05-2009, 11:21
Vi har tänkt lägga grus på en yta av c:a 30 kvm till en uteplats (det ska alltså inte köra några fordon där, det tyngsta som kommer att trafikera platsen är mina 95 kg). Underlaget är hårt packad lerjord och i helgen lade jag ut markduk över hela ytan. Min tanke är nu att beställa och lägga ett 8-10 cm tjockt lager 0-16 bergkross/samkross, vattna och packa detta och sedan på med 3-5 cm 8-16 ärtsingel eller 4-8 gångsingel för att det ska vara skönt att gå på.
Men nu har jag hört att dessa "0-produkter" när de packas, bildar ett så pass hårt lager att regnvatten inte dränerar bort utan ligger kvar i stora pölar och att det därför, om marken inte lutar, är bättre att använda bara 4-8 gångsingel rakt igenom...nu är det dock så att marken faktiskt lutar en aning och dessutom bort från husgrunden, men jag är ändå villrådig. Skulle det funka att bara lägga ett 10 cm lager 4-8 gångsingel direkt på markduken eller riskerar man då att "trampa igenom" gruset så att markduken kommer fram? Eller bör jag köra på den ursprungliga planen eftersom marken lutar en aning?
ingrids
26-05-2009, 12:06
Spontant bör du inte ha 10 cm gångsingel, du behöver ett packat lager av något annat under. Visst kan du öka lutningen, om du ororar dig för pölar, genom att ha lite tjockare bärlager närmast huset?
Källtorpet L&T
26-05-2009, 12:17
lägg på 0-16 du.. det är ju det som kallas för väggrus och det dränerar..
såpass packat blir det inte att det inte dränerar, är det så att vattnet sjunker undan sakta så har du ju marginal i "gårdsgruset" oxå..
jag skulle rekommendera att du kör 4-8 som topplager, mycket trevligare att gå på om man är barfota.
försök att se till att du får fall utifrån huset innan du lägger på 4-8, sen kan du ju dra ut 4-8´n så att det blir plant..
sen skulle jag nog inte lägga tjockare än 5 cm med 4-8, tjockare blir jobbigt att gå i med ex. barnvagnar och rullatorer..
jag gjorde en provisorisk grusgång för några år sedan, skulle snabbt ordna en gång fram till trappen till hustruns födelsedag, serverade frukost på sängen i vanlig ordning och gick sen ut och började, det var ju lugnt, gästerna skulle inte komma förrän kl 14 och jag satte igång vid kl 11...
jag tog traktor och skopa och skrapade av ca 10-15 cm av gräsmattan (matjorden) och sedan fyllde jag "rännan" med 8-16 makadam (krossat alltså), ingen duk under..
nu har det inte blivit av att jag har gjort iordning gången ordentligt för den håller sig skaplig än..
det här är 3 år sedan och i år har det första ogräset tagit sig igenom..
men det är vasst att gå på..
tiso001
26-05-2009, 12:43
När det gäller 0-16 - vi har tänkt plantera lite buskar här och var i "gruset", typ bamburuggar etc. Det är ingen risk att 0-16 packas så hårt efter ett tag att det blir ett h-e att ta sig igenom ned till jordlagret alt. måste frilägga stora ytor från grus runt buskarna så att de får tillräckligt med vatten?
Källtorpet L&T
26-05-2009, 12:56
hur menar du nu??
ska det planteras samtidigt som ni anlägger grusytorna??
gräv ur 0-16 och jord och plantera återfyll med jord så långt upp som 0-16 ligger runt om och fyll det översta med 4-8..
det är nog svårare att gräva sig ner i den packade jorden än i "bärlagret"...
tiso001
26-05-2009, 13:08
CITAT (Källtorpet L&T @ 26-05-2009, 13:56)

hur menar du nu??
ska det planteras samtidigt som ni anlägger grusytorna??
gräv ur 0-16 och jord och plantera återfyll med jord så långt upp som 0-16 ligger runt om och fyll det översta med 4-8..
det är nog svårare att gräva sig ner i den packade jorden än i "bärlagret"...
Nej för sjutton, inte samtidigt :-) Först läger vi allt grus, sedan ställer vi fram ett litet cafébord med några stolar, tar en fika och funderar på vad vi vill ha för sorts växter och var de ska stå - sen först börjar vi gräva oss igenom gruslagren.
Det är väl mest min sambo som är orolig för att 0-16 bildar ett så starkt lager efter ett tag att det blir mer eller mindre ogenomträngligt...jag har svårt att tänka mig det, men har å andra sidan ingen erfarenhet.
Källtorpet L&T
26-05-2009, 14:07
det är inte någon fara att ta sig igenom, är det så att det är hårt när ni ska gräva så är det bara att vattna lite så går det lätt att gräva.
bra, ett konstverk ska växa fram sakta...
därför är min provisoriska gång lite mer permanent, vi har inte bestämt oss hur vi vill ha det, det ska eventuellt byggas en ny entré/altan i anslutning till gången..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.