Yvonne Holmgren
Förra året planterade jag en Sukribeplanta i mitt kallväxthus. Den är planterad i jorden så den har fri anslutning till jorden utanför. Nu har den börjar skjuta skott och ser frisk och fin ut. Undrar nu om jag ska börja med gödning? Vad ska jag använda?
RibesRubusVitis
Jag har då aldrig gött mina vindruvor, men har förstås bördig skånsk lerjord. Se på kontinentens vingårdar: de magraste, stenigaste, eländigaste jordar man kan tänka sig. Eftersom rötterna kan tränga ner tio meter eller mer, är det bara i början som man behöver vattna dem, sedan bör man helst låta bli. (Om plantan stimuleras att bilda mycket rötter upptill, blir den känslig för uttorkning.) Efter ett tag hämtar den vatten och näring från så djupa skikt att någon gödning aldrig tränger dit.
Aqvakul
lite intressanta tankar om vinodling i Sverige....

http://www.henriksdalsvingard.se/gpage5.html
Yvonne Holmgren
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-05-2009, 16:48) *
Jag har då aldrig gött mina vindruvor, men har förstås bördig skånsk lerjord. Se på kontinentens vingårdar: de magraste, stenigaste, eländigaste jordar man kan tänka sig. Eftersom rötterna kan tränga ner tio meter eller mer, är det bara i början som man behöver vattna dem, sedan bör man helst låta bli. (Om plantan stimuleras att bilda mycket rötter upptill, blir den känslig för uttorkning.) Efter ett tag hämtar den vatten och näring från så djupa skikt att någon gödning aldrig tränger dit.

Tack för ditt svar! Du har ju fullständigt rätt!! Jag tänkte aldrig på hur det ser ut på vingårdar! Då kan jag nog vara fullständigt lugn!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon