Chivvie
I en del av trädgården, framför nuvarande altan, vill jag gräva upp och anlägga rabatt. Men för det första växer där smultronschersmin, som skall bort (tål inte doften) och sedan är jorden stenhård. När jag sätter spaden i marken kommer den inte en ned en cm ens.

Har någon en bra idé om hur problemet skall tacklas? Få bort överdelen av buskarna; det är ju bara att klippa, men sedan vill jag ju ha bort rötterna med.

Det enda jag kan komma på, är att börja gräva från ena hållet där det inte är hårt och sedan ta mig fram cm-vis...

Är mycket tacksam för tips.
Huggorm
En rejäl hacka, eller korp som det väll egentligen heter, löser problemet!
HelenN
Det underlättar nog att gräva efter ett regnväder......kommer du åt med jordfräs är ju det ett bra sätt att ta det översta.
KURT
Du behöver jordförbättra med alla former av mullämnen. Varför är det hårt? Är det packat av maskiner? eller är det lera som har torkat? Är det lera så borde det bli mjukare, om det är riktigt blött.
Chivvie
CITAT (KURT @ 26-05-2009, 18:20) *
Varför är det hårt? Är det packat av maskiner? eller är det lera som har torkat? Är det lera så borde det bli mjukare, om det är riktigt blött.

Det är hårt av två anledningar. Dels har buskarna gjort att jorden inte bearbetats på många år; det växer gräs runt dem. Jorden är framför allt lerjord och delvis blandat med grus/sand från den tidigare uteplatsen med skifferplattor.

Jag avser att jordförbättra, men först tror jag att det är lämpligt att gräva upp buskarna med rötter och grässvålen, innan jag börjar anlägga rabatt.

Riktigt blött, tror du att det skulle hjälpa om jag lät området bli ordentligt genomvattnat? Typ låta vattnet rinna någon dag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon