Jan Lindgren
26-05-2009, 17:25
Hej!
Jag gödslar en del av mina grödor med osmocote. Det fungerar utmärkt men jag tycker att fosforhalten är onödigt hög. Jag skulle behöva ett liknande gödsel som bara innehåller kväve. Det borde gå att gödsla med vanligt kalksalpeter men mina odlingar är lite speciella så jag klarar knappast att göra det bra.
Det finns en del här på forumet som jobbar på trädgårdsskolor eller är trädgårdsmästare. Kan någon ge mig tips om ett bra långtidsverkande kvävegödselmedel som fungerar som osmocote.
MVH
Jan Lindgren
Källtorpet L&T
26-05-2009, 18:03
tjenare Jan.
jag varken jobbar på trädgårdsskola eller är trädgårdsmästare men idéer har jag..
vill du ha en ren kväve gödsel med "bådeoch"-kväve så finns ju AXAN N 27 S..
hur menar du med speciella odlingar??
iom att det inte går nå bra att gödsla mek kalksalpeter..?
Jan Lindgren
26-05-2009, 18:41
Hej Källtorpet!
Jag odlar många sorters växter i krukor och upphöjda bäddar. Det blir alltför svårt att dosera rätt med kalksalpeter dessutom är jag kroniskt slarvig. Långtidsverkande gödsel passar mig därför bra.
Jag odlar olika surjordsväxter, hostor, lite fruktträd och bärbuskar. Krukorna varierar från 9 cm till 10 liters. Fruktträden är planterade i gammal kompostjord från naturgödsel och döda fjäderfä. Massor med näring och troligen för lite kväve. Som kompostjord ofta är så är den svårarbetad. svår att vattna och håller fukten dåligt men gratis.
MVH
Jan Lindgren
Källtorpet L&T
26-05-2009, 18:50
om du blandar ut t ex. AXAN i vatten då??
då går det ju att dosera lite lättare..
200 liters plasttunna, inte färgtunna utan en som bara har två skruvkorkar som du fyller med 100 liter vatten och sen den gödningsmängd du vill ha, skruva igen korkarna och tippa omkull tunnan, rulla den ett varv eller två med jämna mellanrum så att gödningen smälter och blandas upp ordentligt..
kan detta funka tro..
jag sökte lite på nätet och upptäckte att den gödseln du använde bestod av 50/50 nitrat- och ammoníumkväve och det är likadant med axan..
Urea finns ju pelleterad på Granngården.
Jan Lindgren
27-05-2009, 20:21
Hej!
Urea och axan är relativt snabbverkande gödsel som lätt lakas ut. Osmocote har fördelen att näringen ligger inkapslad och sakta sipprar ut. Hastigheten är temperaturberoende. Ingen risk för urlakning. Vill man använda lättlösligt gödsel så finns det bra system att sprida näringen med bevattningen. För att unvika störningar i miljön bör man då ha ett vattentätt underlag och samla in och återanvända spillvattnet. Det blir för dyrt för mig. Eftersom jag ibland har tusentals små krukor på gång så kan jag inte heller gå och dutta i lite kvävehaltigt vatten i varje kruka. Mina ljungbäddar är inte mer än 10cm djupa så där är det också svårt med flytande eller lättlösligt gödsel. I större och djupare bäddar kan jag som man gödsla på ett mycket naturligt vis. Jag har dock förgäves försökt att få kvinnorna i hushållet att göra på samma sätt.
MVH
Jan Lindgren
Hej!
Urea och axan är relativt snabbverkande gödsel som lätt lakas ut. Osmocote har fördelen att näringen ligger inkapslad och sakta sipprar ut. Hastigheten är temperaturberoende. Ingen risk för urlakning. Vill man använda lättlösligt gödsel så finns det bra system att sprida näringen med bevattningen. För att unvika störningar i miljön bör man då ha ett vattentätt underlag och samla in och återanvända spillvattnet. Det blir för dyrt för mig. Eftersom jag ibland har tusentals små krukor på gång så kan jag inte heller gå och dutta i lite kvävehaltigt vatten i varje kruka. Mina ljungbäddar är inte mer än 10cm djupa så där är det också svårt med flytande eller lättlösligt gödsel. I större och djupare bäddar kan jag som man gödsla på ett mycket naturligt vis. Jag har dock förgäves försökt att få kvinnorna i hushållet att göra på samma sätt.
MVH
Jan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.