morca
Hej! Jag har nyss blivit med trädgård och håller på att identifiera allt som växer... Svårt att veta vilka gröna blad som kommer att bli vackra eller fula nyttoväxter och ogräs... Det är en djungel, bokstavligt talat happy.gif
Jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig med denna lilla söta blomma, har ett fåtal i rabatten i söderläge...

[attachment=35392:41_ok_nd.jpg]

/Karin
Fru DC
Ser ut som en liten Geum - Nejlikrot av någon sort.
Eva 33c
Det är någon av Geum-arterna, nejlikrot, tror jag. Det finns ganska många sorter och hybrider. Här är en bildsökning på Geum så kan du kanske söka vidare utifrån någon av bilderna.
morca
Tack för länken! Oj vad många varianter det finns, har inte hittat "min" än, med enkla blad och rätt färgnyans. Kanske Geum Coccineum... Jag ska leta vidare bland bilderna... Tack för att ni lett mig på rätt spår! smile.gif

På bilderna ser det ut som om de flesta växer i små buskar, är det rätt uppfattat? Mina växer en och en ser det ut som. Men det kanske kommer fler blommor på varje planta senare i sommar? Återstår att se...
Eva 33c
Jag skulle gissa att dina plantor är ganska unga än, och att det är orsaken till både de enstaka blommorna och att bladen ser "enkla" ut. Men det visar sig.
Sen är det där med färgnyans inte mycket att lita på när det gäller bilder på nätet, speciellt den röda färgen kan bli annorlunda i digitalt format jämfört med verkligheten. Om du besöker en plantskola kan du ju hålla utkik om du ser nåt som liknar dina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon