Full version: Kattens domesticering
Jan Lindgren
Hej!
I juninumret av Scietific American finns en intressant artikel om katter. DNA-studier visar att tamkatten hästammar från Felis silvestris lybica. Tamkattsrester har man funnit på Cypern som var 9 500 år gamla. Israel 9 000 år, Egypten 3 600 år, Pakistan 4 000 år, Tyskland 2 000 år. Man har funnit rester av husmöss tillsammans med sädlager i Israel från tiden 10 500 -9 500 år sedan. Gissningen är att katten närmade sig människan och blev accepterad under den perioden.
MVH
Jan Lindgren
Ginger2
Felis silvestris lybica kallas på svenska för falbkatt. Katten lär ha kommit till Europa under romartiden från Egypten, vilket fynden av kattben i Tyskland tycks bekräfta. Lustigt nog lär själva ordet katt också komma från egyptiskan. De gamla germanerna lånade ordet från vulgärlatinets catus och ordet fick formen kattuz vilket sedermera blev dagens "katt", "Katze", "cat" osv.
mamamaggan
Var väl det jag visste , katten är ett gammalt och klokt djur.
ängsvädd
Här ser man hur Felis silvestris lybica ser ut:

http://calphotos.berkeley.edu/cgi/img_quer...lvestris+lybica
Katten maja
Jag har för mig att jag läst någon stans att en del av katterna kommer från sibirien hållet men kan ha fel.
Men ibland undrar jag för ena av mina damer gillar värme den andra mer svalka så det kan ju ligga något i det. biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (Katten maja @ 27-05-2009, 09:40) *
Jag har för mig att jag läst någon stans att en del av katterna kommer från sibirien hållet men kan ha fel.
Men ibland undrar jag för ena av mina damer gillar värme den andra mer svalka så det kan ju ligga något i det. biggrin.gif

Det kanske de har gjort också.

Vad gäller människan så härstammar vi alla från Afrika enligt nuvarande teori - men vi har ju anpassat oss till olika klimat med tiden - bl a har de som haft ljusare hudfärg klarat sig bättre och kunnat reproducera sig bättre i solfattiga länder. Mörk hud filtrerar ju bort mycket av solljuset - det är en bra egenskap där det finns mycket sol.

Lite OT - men kanske en liknande anpassning till olika klimat har hunnit ske hos katten? Jag har iaf märkt att de kan bilda en tjockare vinterpäls så någon form av anpassning verkar ju ha skett.
Motti
Väldigt intressant läsning!det visar att katten ännu har kvar det vilda i sig på många sätt och även visar den att den är ett ökendjur från begynelsen genom att dricka väldigt lite , en halv deciliter om dagen i snitt !Katten levde bland kungligheter på den tiden och hade väldigt hög status ,det märks tydligt i kattens högdragna sätt ibland giggle.gif Vår katt kan se ut som en milljon och verkar ha kungakrona i vissa situationer när han är på det humöret flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon