Full version: Tomat och gurka!
HönaBöna
Ska ta mitt nya växthus i bruk nu. Tänkte odla tomat och gurka i spannar. Vilken storlek behövs, räcker 20-liters?
blomkronan
i vilken zon har du ditt växthus? Tomater vill inte ha kalt så om du inte har värme runt 10-15 grader är bäst, har du inte det i växthuset bör du vänta... med att sätta ut dom. En 20 liters hink rekommenderas till en planta, men det kan ju beropå vilken sort du ska sätta... Bifftomat? eller cocktail? Men 20 ska räcka smile.gif

Edit: Jag har läst runt på några trådar här på odla som några säger att man kan ha tomater i 7 grader... Men jag skulle inte våga chansa...
rosita
20 liters hinkar blir bra! Och vad gäller värme, så har gurka större värmebehov än tomat. Jag håller minst 12 grader på natten och det tåler både gurka och tomat. Jag har även tomat på friland och de klarar ner till 5 grader, men då står de stilla i växt.
HönaBöna
Växthuset ligger i zon 4. Det är 5-6C nattetid nu så jag väntar nog lite med att sätta ut plantor. Köpte en gul bifftomat på växtbytardag i måndags men den står inomhus tills vidare. Har inte köpt några andra plantor ännu. Tänkte inhandla vad Blomsterlandet har att erbjuda. Är det något speciellt man ska tänka på?
Zuccini vore kul att prova, undrans om det finns plantor att köpa?
blomkronan
Kanske du vill prova någon melon smile.gif Jag har skaffat Nätmelon och vattenmelon som jag ska prova med...

Det är mitt första år med växthus smile.gif för mig med.

Jag har köpt 8 olika sorter tomater... för jag vet inte vilken jag gillar. Det kommer nog bli trångt i växthuset i år.
Det får bli som det blir i år, men då vet jag till nästa år, vilka tomater jag gillade och hur det går att odla melon. Lite gurka ska jag få plats med oxå.

Istället för att köpa en massa hinkar för en massa pengar, var jag till IKEA i dag och köpte IKEA kassar dom blå med handtag för 5:-, dom kan rymma upp till 75 liter jord, jag tänkte odla i dom smile.gif Jag provade att fylla en kasse med vatten och det höll inte tätt så då behöver jag inte ta hål i den för dräneringens skull. Jag räknar med att jag kan sätta minst 4 planter i varje kasse.

Tips till dig och alla andra som vill prova eller... vänta och se hur det gick för mig naughty.gif
HönaBöna
Spännande med melon! Du får skriva och berätta om resultatet sedan.
IKEA-kassar var ju en fiffig idé. Kanske inte det mest estetiska men det är ju inte svarta plastspannar heller. Kanske kunde man dölja kassarna med något. Sån där bambumatta kanske, det kan man ju köpa billigt. Det skulle nog tom bli rätt snyggt!
blomkronan
CITAT (HönaBöna @ 28-05-2009, 14:36) *
Spännande med melon! Du får skriva och berätta om resultatet sedan.
IKEA-kassar var ju en fiffig idé. Kanske inte det mest estetiska men det är ju inte svarta plastspannar heller. Kanske kunde man dölja kassarna med något. Sån där bambumatta kanske, det kan man ju köpa billigt. Det skulle nog tom bli rätt snyggt!

Jag har oxå tänkt på det estetiska... Nu dröjer det ju ett tag innan jag kan ta in tomaterna, melonen och gurkan. Vi får se vad jag hittar på, att dölja med g.gif
kurvinen
IKEA-kassar!!! TACK FÖR TIPSET!!!!! Hur har det gått hittills för dig? Funkade det?
Skall ta o testa med mina inläggningsgurkplantor utomhus som jag har 1:a gången...
Detta är mitt 3:dje år med växthus...kan inte riktigt bestämma mig var jag vill ha mina plantor / växter så jag vill gärna kunna flytta runt mina dom innan den slutliga placeringen...Jag har 5 alt. 10 liters spänner till mina tomater o gurkor i växthuset. Skickar med lite bilder hur det ser ut...

[attachment=38167:20080511.jpg]
[attachment=38168:Juni_2008.jpg]
[attachment=38169:Red_Cherry.jpg]
[attachment=38170:Tom_Yellow.jpg]
[attachment=38171:Snacksgurka.jpg]
ABCiV
12 liters hinkar var för lite för mina gurkor och tomater. Har 20 liters till en del, men det är på gränsen det med. Nu har jag investerat i 25 liters dunkar och hoppas det blir bättre nästa år.

Jag säljer 25 liters dunkar för 20,- st. om någon är intresserad. Finns separat tråd om det...
kaktuskaktus
Hej! Jag köper murarhinkar på Byggmax och borrar fem hål i botten. Perfekt! Flyttbart! Har frostvakt och kupévärmare med timer och en ljusslinga så jag ser att det funkar när den tänds på kvällen, under april-maj för det är rätt kallt här i mellersta Dalarna på nätterna och det funkar bra. Tomaterna frodas, gurkorna också. Även meloner, vindruvor, pelargoner, physalis... Potatis går också att sätta i murarhinkar - en planta i varje! Tänk! vad roligt det är att odla i växthus!!! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon