Danne031
I mitt huvud är Hästkastanj, Ek, Bok, Gran och Tall de vanligaste stora träden vi har i Sverige.

Men hur fort växer egentligen ett träd?
Jag har fått för mig att Gran är det man oftast 'odlar', beror det på att Gran växer snabbast?
Hur många meter/år växer våra vanliga träd?
Piccante
CITAT (Danne031 @ 26-05-2009, 21:47) *
I mitt huvud är Hästkastanj, Ek, Bok, Gran och Tall de vanligaste stora träden vi har i Sverige.

Men hur fort växer egentligen ett träd?
Jag har fått för mig att Gran är det man oftast 'odlar', beror det på att Gran växer snabbast?
Hur många meter/år växer våra vanliga träd?

Nja, hästkastanj är inte beståndsbildande i Sverige och finns väl bara i södra Sverige. Bok har sin huvudutbredning i söder och finns utmed kusterna och sporadiskt i inlandet i mildare områden. Tror bokens nordgräns går genom södra Bohuslän och in genom Västergötland i höjd med Herrljunga ungefär. Alla lövträd utgör tillsammans mindre än 5% av all skog har jag för mig. Det träd som är mest spritt är förmodligen rönn som verkar finnas i hela landet.

Gran föredras före tall då den har bredare ekologisk nisch dvs den kan leva från torrt till fuktigt och både varmt och kallt, tall föredrar torrare mark.
Huggorm
Gran odlar man för att sossarna för hundra år sedan lyckades övertyga svenska folket om att det var de enda träd som dög för virkesindustrin. Dom växer väldigt fort, faktiskt för fort för att ge virke av god kvalitet. Barrträd skall växa långsamt för att ge hårt trä. Tall odlar man bara på mark som är så torr och mager att gran inte trivs. Den växer nämligen lite långsammare och ger därför mindre klirr i kassan i det korta perspektivet. Men faktum är att tall klarar all mark där gran kan växa, det är förmodligen vårt minst kräsna träd.

Björk växer snabbare än gran upp till det 60:onde levnadsåret ungefär, sedan stannar dom av medan granen fortsätter. En tillväxt på omkring en halvmeter per år är normalt från att träden är ett par meter höga till de börjar närma sig den sluthöjd som passar på växtplatsen. Efter det växer dom mest på bredden.

Sveriges nordligaste naturliga bokskog finns i Munkedals kommun, bara en mil från där jag sitter nu. Norr om den finns bara enstaka vilda bokar samt en mängd planterade förståss.

Vanligaste träden i Sverige är i följande ordning: Gran, tall, björk, asp, al, sälg, sedan tror jag det är rönn och ek men jag är osäker
Danne031
Mycket intressant, tack ska ni ha.

Hur stor kan jag räkna med att en Hästkastanj blir hos mig, zon 4, ganska stenig mark och hyfsat utsatt för väder?
Huggorm
CITAT (Danne031 @ 26-05-2009, 22:11) *
Mycket intressant, tack ska ni ha.

Hur stor kan jag räkna med att en Hästkastanj blir hos mig, zon 4, ganska stenig mark och hyfsat utsatt för väder?

10-15m hög och lika bred, men det kommer ta lång tid
Aqvakul
Hästkastanj växer väldigt långsamt, särskilt de första 10 åren.
Danne031
ok tack, våran är väl en 7-8m hög uppskattningsvis och väldigt lagom, fast lite större gör inget alls att den blir.
Hur utbredda blir deras rötter förresten?
Huggorm
CITAT (Danne031 @ 26-05-2009, 22:39) *
ok tack, våran är väl en 7-8m hög uppskattningsvis och väldigt lagom, fast lite större gör inget alls att den blir.
Hur utbredda blir deras rötter förresten?

Mina två är också ungefär så stora, och dom är nästan som bäst i den storleken. Dom blir lite klumpiga när dom är riktigt stora.

Dom verkar ha ganska stora och utbredda rotsystem, åtminstone mina. Mycket stryk har dom stackars rötterna fått också eftersom dom ligger ytligt över gårdsplanen vid stugan. Men träden verkar lyckligtvis klara sig bra ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon