CITAT (Sussie F-Flower @ 27-05-2009, 23:23)

Tack Katah!
Vad härligt! Inte långt kvar då tills dom första gubbarna börjar att lysa röda hemma hos dig...
Du har lite större jordgubbsland va? När du säger "markväv", menar du typ sån där gammeldags grå pressening då som är vävd på riktigt eller är det någon plastväv?
jag tycker inte att mitt land är så stort... men allt är ju relativt

Vi storkonsumerar jordgubbar , så trotts mina ca. 100 plantor köper vi gubbar 120-150 liter och fryser.
Under sesongen plockar vi på vårt land 2-3 liter/ dag men det går åt, vi är fem och bara smaskar i oss dom färska godingarna.
Jordbubbar skulle ju börja bli dåliga efter 4 år och man ska då byta plats på dom , tanken är att har varje år några nya i ett nytt område så när de gamla slutar producera bär kan man bara riva bort dom.
"problemet " hos mig just nu är att de 4-5 år gamla plantorna verkar inte må dåligt alls, utan bara frodas och blommar, och det nyaste landet från förra året börjar också må väl , så nu lär det bli ett rekordår !
markväven , är en svart tunn syntetisk? sak som man kan köpa på plantskolor och ibland på Lidl (

) ,
den ser inte ut som väv utan som ett pressat tunnt matta.
kostar inte många tior , men är värd varenda slant med planteringar.
Jag använder det med alla fleråriga planteringar från träd till buskar och gubbar

Annars får man rensa ogräs och det vägrar jag göra på min trädgård.
Det är väv + täckbark som gäller vid rabatterna och överallt annars täcker jag med klippt gräs
= minimalt med ogräsrensning !
Ge inte klippt gräs för jordgubbarna innan de har gett bär, då får man bara massa blad istället för bär !
Lycka till med landet!