Sussie F-Flower
Undrar om någon har lust att komma med förslag till mig... yes.gif

Håller på att rensa upp bland mina jordgubbar och tänker göra en ny plats åt dessa.
Antingen i krage eller på friland... har inte bestämt ännu men lutar kanske mest åt krage så dom inte drar iväg så väldigt.

Vill jordgubbarna egentligen ha lite torv, som smultron, eller är det ok med vad som helst till gubbarna?

Någon som har koll? smile.gif
Pia L
Hej Sussie, jag har noll koll på vbad dom VILL ha, men när jag fick jordgubbsplant av f.d. svärmor så satte jag dom i pallkrage med bara koskitpåsar, och jäklar vad dom blommade och gav gubbar hela sommaren och lååååångt inpå hösten.
Nu tror jag visserligen att det förmodligen inte var det dom skulle ha och jag ska ju flytta om mina gubbar till växthussidan, där har jag blandat befintlig sandblandad jord med påsdynga och hoppas att dom ska trivas igen.
Sussie F-Flower
Tack Pia! kompiskram.gif

Jo, det var väl ungefär så som jag gjorde också när jag planterade mina jordgubbsplantor för 4-5 år sedan.
Jag blandade koskit på påse med plantjord. Dom växte som bara den... Blasten blev närmare halvmetern hög och i mina ögon blev det även mycket jordgubbar.

Men när jag har funderat nu så tänker jag att man kanske kan få ännu mera jordgubbar och mindre blast om man gör på något annat sätt... dunno.gif -Någon?

Får jag inga andra förslag så får jag väl göra så igen, men det skulle vara intressant att veta hur ni andra gör också... yes.gif
rosita
Jag odlar på friland och använder bara den jord som finns, alltså vanlig matjord. Sen gödslar jag med hönsgödsel på hösten efter skörd. Om plantorna får alltför gödslad jord på våren, så växer blasten på bekostnad av blommor och bär. Sen är det viktigt att hålla undan alla revor som kommer, i alla fall så länge plantorna blommar och ger frukt. Efter skörden, bör man ta bort alla revor om man inte ska ha nya plantor förstås.
Sussie F-Flower
Tack Rosita! thanks.gif
Det var mycket bra information tycker jag. Det var inget som jag har tänkt på tidigare fast det låter ju hur logiskt som helst när du förklarar... tummenupp.gif
katah
Jag har lerjord / matjord och mina gubbar trivs utmärkt, blommar som sjutton just nu !

jag använder markväv när jag planterar och täcker sedan lite med täckbark.

Luckar jorden lite, klipper kryssar i väven och planterar gubbarna mitt i krysset.
Det blir snyggt och prydligt och revorna får ingen riktigt fäste alls, det är bara att knycka upp dom lätt.
Sussie F-Flower
CITAT (katah @ 27-05-2009, 19:58) *
Jag har lerjord / matjord och mina gubbar trivs utmärkt, blommar som sjutton just nu !

jag använder markväv när jag planterar och täcker sedan lite med täckbark.

Luckar jorden lite, klipper kryssar i väven och planterar gubbarna mitt i krysset.
Det blir snyggt och prydligt och revorna får ingen riktigt fäste alls, det är bara att knycka upp dom lätt.

Tack Katah!
Vad härligt! Inte långt kvar då tills dom första gubbarna börjar att lysa röda hemma hos dig... tummenupp.gif
Du har lite större jordgubbsland va? När du säger "markväv", menar du typ sån där gammeldags grå pressening då som är vävd på riktigt eller är det någon plastväv?
hallonrosa
Med revor, menar ni då skotten med nya plantor som kommer? Är det kanske bort att klippa bort dom direkt?
Sussie F-Flower
CITAT (hallonrosa @ 28-05-2009, 17:38) *
Med revor, menar ni då skotten med nya plantor som kommer? Är det kanske bort att klippa bort dom direkt?

Ja, precis! yes.gif Dom kan bli närmare metern lång ibland. Det är såna som jag har rensat bort nu, hallonrosa, och som jag vill sätta i ev en annan jord för att få nya fina plantor.
katah
CITAT (Sussie F-Flower @ 27-05-2009, 23:23) *
Tack Katah!
Vad härligt! Inte långt kvar då tills dom första gubbarna börjar att lysa röda hemma hos dig... tummenupp.gif
Du har lite större jordgubbsland va? När du säger "markväv", menar du typ sån där gammeldags grå pressening då som är vävd på riktigt eller är det någon plastväv?

jag tycker inte att mitt land är så stort... men allt är ju relativt wink.gif
Vi storkonsumerar jordgubbar , så trotts mina ca. 100 plantor köper vi gubbar 120-150 liter och fryser.
Under sesongen plockar vi på vårt land 2-3 liter/ dag men det går åt, vi är fem och bara smaskar i oss dom färska godingarna.

Jordbubbar skulle ju börja bli dåliga efter 4 år och man ska då byta plats på dom , tanken är att har varje år några nya i ett nytt område så när de gamla slutar producera bär kan man bara riva bort dom.
"problemet " hos mig just nu är att de 4-5 år gamla plantorna verkar inte må dåligt alls, utan bara frodas och blommar, och det nyaste landet från förra året börjar också må väl , så nu lär det bli ett rekordår !

markväven , är en svart tunn syntetisk? sak som man kan köpa på plantskolor och ibland på Lidl ( smile.gif ) ,
den ser inte ut som väv utan som ett pressat tunnt matta.
kostar inte många tior , men är värd varenda slant med planteringar.
Jag använder det med alla fleråriga planteringar från träd till buskar och gubbar wink.gif
Annars får man rensa ogräs och det vägrar jag göra på min trädgård.
Det är väv + täckbark som gäller vid rabatterna och överallt annars täcker jag med klippt gräs
= minimalt med ogräsrensning !
Ge inte klippt gräs för jordgubbarna innan de har gett bär, då får man bara massa blad istället för bär !

Lycka till med landet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon