Full version: OHYRA
fröhamstern
Tjingeling i våren. Någon typ av ohyra har dykt upp på min `glas-kaktus`(ja vet inte vad namnet är?),nu även på en typ lilja o massor på bladkaktusens blommor,helt svarta. Ohyran är mm stora svarta runda kryp, de rasar grått `dam/aska`-liknande på blombrädan+ca 2mm smala flugor m genomskilniga vingar på fönster-glaset. vad kan ha anfallit mina blommor???? finns det någonstans på nätet man kan få info m bilder? Ja har stoppat i Provado i krukorna för ca 2 veckor sedan men än ingen minskning. vore hjätte glad om någon har något tipps el recept.
MariaS
Vet inte vad det kan vara för ohyra utan bild, men spola alla växter med kallt vatten i duschen. Det är få ohyror som står ut med det.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske det kan hjälpa att ställa ut växterna (halvskuggigt läge + ta in ifall det blir risk för frostnätter) ifall det är möjligt. Ohyra som trivs inomhus brukar ofta inte trivas lika bra utomhus + det finns predatorer ute.

(annars tycker jag det låter som svarta bladlöss, de ömsar skinn som trillar ner på fönsterbrädan + de har bevingade individer + provadopinnar tycker jag funkar sämre på kaktusväxter)
fröhamstern
Tack båda 2. Ja provar en kombi av era svar. Finns de annat ohyremedel till kaktusar kanske?
Bassam

Tack för frågan

Du kan lägga alla grönskar i hinken som behåller kalt vatten till halv timma , gör det flera gångar.

H:Bassam
Bassam

Tack för frågan

FÖRA året fick jag bladlöss på mina växter , så ja kokade 50g starka paprika i halv liter vatten sen jag tog 1cm från den här vatten och blanda den med 1 liter vanliga vatten och spreja över hela växter över och under bladen så jag fick bra resultaten.

H:Bassam
MariaS
CITAT (fröhamstern @ 27-05-2009, 21:27) *
Tack båda 2. Ja provar en kombi av era svar. Finns de annat ohyremedel till kaktusar kanske?

kaktusar har svårt för att ta upp ohyremedel och skicka ut det till ohyran. Skalet är i regel för tjockt, för att kunna släppa igenom bekämpningsmedlet och koncentrationen inne i kaktusen kan istället bli för hög om man använder provado. Såpvatten fastnar inte o.s.v. Nej att duscha kaktusar med kallt vatten i duschen, är nog det enda som jag vet effektivt tar bort ohyran.

Däremot är det viktigt att ta reda på varför man får ohyra. Ohyra är ett symptom på att växten inte mår bra! Med kaktusar är det oftast för att de står i fel jord. Kaktusjorden som man köper, innehåller för mycke mull och för lite sand, varför rötterna ruttnar på kaktusen, kaktusen mår dåligt och får ohyra.

För mycke vatten är nästa orsak. Kaktusar behöver inte så mycke vatten. Det är bättre att de får torka upp ordentligt mellan vattningarna istället.

Blanda vanlig plantjord med sand eller perlit, så det blir mer luft än jord i krukan. Vattna mindre och mer sällan.
fröhamstern
CITAT (MariaS @ 28-05-2009, 19:47) *
kaktusar har svårt för att ta upp ohyremedel och skicka ut det till ohyran. Skalet är i regel för tjockt, för att kunna släppa igenom bekämpningsmedlet och koncentrationen inne i kaktusen kan istället bli för hög om man använder provado. Såpvatten fastnar inte o.s.v. Nej att duscha kaktusar med kallt vatten i duschen, är nog det enda som jag vet effektivt tar bort ohyran.

Däremot är det viktigt att ta reda på varför man får ohyra. Ohyra är ett symptom på att växten inte mår bra! Med kaktusar är det oftast för att de står i fel jord. Kaktusjorden som man köper, innehåller för mycke mull och för lite sand, varför rötterna ruttnar på kaktusen, kaktusen mår dåligt och får ohyra.

För mycke vatten är nästa orsak. Kaktusar behöver inte så mycke vatten. Det är bättre att de får torka upp ordentligt mellan vattningarna istället.

Blanda vanlig plantjord med sand eller perlit, så det blir mer luft än jord i krukan. Vattna mindre och mer sällan.

tack för bra info. Glaskaktusen (el vad den heter?) började lusen på, den bor i lerkruka m lerfat. När ja burit ut den växte en ljusgul svampaktig massa från hålet i botten på krukan o på fatet. crying.gif Tror du att de va lus-orsaken o att den e kvar i krukan???!!!! Alla smittade fick provado+såp-sprit ducshningar x antal ggr o uteliv maj-juni. vilket resulterade i att sol o regn brände upp alla så dom såg döda ut. men nu e dom lusfria inne o alla börjat växa som bara den,framförallt benjaminficusen. tjingeling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon