Tjockepoffa
Har satt en häck med Avenbok.
Har bundit upp varje toppskott vid en pinne.
Hur ska jag nu sköta den?
Gödning, klippning mm.
VILL ATT DEN SKA BLI VÄLDIGT HÖG!!! Helst nu!!!
Aqvakul
Lite gödning och MYCKET VATTEN! Toppen ska inte klippas förrän häcken nått sluthöjd. Sidorna kan du börja klippa in nästa vår.
Tjockepoffa
Plantorna är idag ca 80 cm.
Om jag sköter dom exemplariskt hur lång tid kan det då ta tills häcken är ca 2,5-3 m hög?
Aqvakul
Jag skulle tippa på 6 - 8 år.
KURT
De kan ibland växa fort på höjden, men det tar längre tid innan häcken grenar sig och blir tät.
Tjockepoffa
Vad rekommenderar ni för sorts gödning?
Aqvakul
Kogödsel på påse eller kompost fungerar bra. Det är mer för att skapa en bra jordstruktur än att tillföra mycket kväve. Ingen gödning efter midsommar!
Bassam
Tack för fråga

Jag rekomendera ko gödning under vår tiden.

H:Bassam
Madeleine1
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 07:58) *
Sidorna kan du börja klippa in nästa vår.

Nej, avenbok beskär man i JAS, dvs juli, augusti, september eftersom avenbok är ett blödande träd. Men vänta till nästa år så de får lägga krut på tillväxt istället för sårläkning i år.

Precis som skrivet tidigare; klipp inte toppen förrän den nått önskad höjd.
Se till att hålla gräs och ogräsfritt runt och vattna. Ge dem hellre en ordentlig rotblöta då och då än att vattna lite och ofta. Eftersom rötterna söker sig till bl.a. luft och vatten skulle lite och ofta ge ytliga rötter som blir känsliga för torka.

Lycka till! tummenupp.gif
carolo
Hej!
Perfekt tråd, jag har oxå en nyplanterad avenbokshäck hemma! Lånar tråden lite... :-) Några av mina toppar har gått av... konstigt.. men jag undrar om jag kan leda en sidogren uppåt och på så sätt få en ny topp? Vill ju ha den liiite högre än 80 cm....

Tacksam för svar!

Mvh Carina
Madeleine1
Absolut. Du kan stötta upp dem med bambupinnar. Jag har höjt en häck från 1.20 till närmare 3 meter på det sättet. Inga problem alls och när den väl växer till sig syns det inte alls.
carolo
CITAT (Madeleine1 @ 30-05-2009, 20:41) *
Absolut. Du kan stötta upp dem med bambupinnar. Jag har höjt en häck från 1.20 till närmare 3 meter på det sättet. Inga problem alls och när den väl växer till sig syns det inte alls.

Kanon! Tack!

Mvh Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon