steffs29
27-05-2009, 07:17
Hej! Vad håller på att hända med våra vinbärsbuskar? Dom börjar få mer och mer gula blad. Dom står i planteringsjord med lite barkmull runt. Barkmullen la jag dit för ca 10 dagar sedan och jag upplever nästan att detta har kommit senaste veckan. Buskarna är nya för i år.
Dom får vatten varannan dag ca. Kan jag ha vattnat dom för mycket?
AnneMysan
27-05-2009, 07:59
Kanske är dina buskar så nya, så dom inte hunnit rota sig ordentligt ännu.
Tror inte att du behöver vattna så mycket heller, nu när dom suttit ett tag.
Men jag kan inte så mycket om Vinbärsbuskar, har EN, mycket gammal,
som aldrig fått vatten (mer än uppifrån) och inte heller någon ny jord.
Får ca 4-5 liter varje år på den.
Aqvakul
27-05-2009, 08:09
I samband med fruktsättningen så har rötterna svårt att hålla igång alla blad. Normalt sett så skär man ner svart vinbär vid planteringen och då blir det inga bär förrän år två. Du kommer nu att få en ganska gänglig buske. Nästa vår kan du kanske skära ner någon av de längsta grenarna.
steffs29
27-05-2009, 17:30
Ja den känns ganska gänglig nu för den har vuxit ganska mycket på höjden i förhållande till bredden. Den är ca 1 meter hög nu. Hur mycket bör jag skära ner den nästa år då? Ska den ha någon extra näring av något slag nu för att bli kraftigare?
Tack för era svar!

CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 09:09)

I samband med fruktsättningen så har rötterna svårt att hålla igång alla blad. Normalt sett så skär man ner svart vinbär vid planteringen och då blir det inga bär förrän år två. Du kommer nu att få en ganska gänglig buske. Nästa vår kan du kanske skära ner någon av de längsta grenarna.
Tack för frågan jag tycker att du ger dom mycket vatten nu , så du behöver minska vatten. H:Bassam
Aqvakul
27-05-2009, 18:08
Nästa vårvinter kan du skära ner en eller två av de längsta grenarna på ca 15 cm höjd. Då kan du också mylla ner ett ca 5-10 cm tjockt lager kogödsel på påse.
AnneMysan
27-05-2009, 21:25
Jag skär ner 1-3 gamla grenar varje eller varannat år. Så den får luft och solen kommer åt alla grenarna.
Men min är gammal. Din nya ska du nog ta 1 gren varje år, för det kommer nya hela tiden.
Man kan även böja ner en gren jorden, så rotar den sig, om den är för gles.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.