Full version: ice blue
markatta_29
hej jag upptäckte att det är här man får jättebra svar på sina clematisfrågor yes.gif
min fråga lyder jag har köpt en ice blue från odla och jag undrar om jag kan få den att krypa runt och över en låg stubbe ?
Gunilla T
Clematis klättrar inte själv utan du måste ha något på stubben som den kan klänga i - hönsnät t.ex. Den kommer inte heller att växa runt stubben utan växer uppåt och vänder sig mot ljuset. Stubben är väl död?
markatta_29
CITAT (Gunilla T @ 27-05-2009, 10:59) *
Clematis klättrar inte själv utan du måste ha något på stubben som den kan klänga i - hönsnät t.ex. Den kommer inte heller att växa runt stubben utan växer uppåt och vänder sig mot ljuset. Stubben är väl död?

ja stubben är död och ca 50 cm hög
Eva 33c
Om du planterar den på norrsidan om stubben borde den ju rimligtvis växa över den i sin jakt på ljus. Om du inte vill att rankorna ska "ramla av stubben" kan du lägga en bit hönsnät över den som clematisen kan "slingsa" sina blad i. Och Clematis kan användas som marktäckare om den inte får något att klättra på. Nu vet jag inget om sorten Ice Blue, hur starkväxande den är osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon