Full version: Jordnöt
Casual
Finns här någon som vet var jag kan finna en obehandlad jordnöt.
Jag är lycklig far till en växtälskande dotter som vill ha sitt eget "jordnötsträd" Kan någon här hjälpa mig?
Smed
Djuraffärerna säljer orostade oskalade jordnötter som djurfoder. Oftast i påsar om ca 2 liter för runt 35:-.
Casual
CITAT (Casual @ 12-10-2003, 20:17)
Finns här någon som vet var jag kan finna en obehandlad jordnöt.
Jag är lycklig far till en växtälskande dotter som vill ha sitt eget "jordnötsträd" Kan någon här hjälpa mig?

Tack så mycket för tipset. Provar imorgon och återkommer här med rapport om hur det går.
Emser
Hur stor kruka ska man ha då? Lät frästande om det är så enkelt att få sig ett eget träd/buske! laugh.gif
Casual
CITAT (Emser @ 12-10-2003, 20:28)
Hur stor kruka ska man ha då? Lät frästande om det är så enkelt att få sig ett eget träd/buske! laugh.gif

Från början behöver nog inte krukan vara så stor. Men senare, när den växer ordentligt, måste krukan vara så pass stor att den dalande nya nöten kommer ner i krukan. Annars kan man ju ställa en kruka jämte.
Smed
Vi har högst oseriöst dragit upp några fröer för länge sedan (dotter trycker ner dem i befintlig 12cm kruka). Själva "busken" blev en oansenlig spretig historia med små lila blommor. Den gav dock "frukt", 2 jordnötter grävdes fram till Fritte, papegojan. Kanske ger det mer med en stor kruka.

/Smed
Saiai
Jag sådde jordnötter en gång för längesen. Köpta frön fån Impecta. Det blev en liten planta med gula blommor, och små stänglar som växte ner i jorden och bildade nya nötter. Men det jag minns bäst var att de fick otroligt mycket spinnkvalster....
Blomstersmurfen
Jag var i Gambia och besökte jordnötsplanteringarna där (det är deras största exportvara). Jordnötsbusken blir där ca 150 cm hög med gula blommor och är ettårig. När den torkat skördar de jordnötterna. Jag tog med mig ett gäng hem och brukar driva fram någon/några varje år. Men hos oss blir de inte så stora säkert pga ljuset. Det har inte varit någon skillnad på dem beroende på krukstorlek/friland. En normalstor kruka (15 cm?) gav lika stor "buske" som de som vuxit på friland på sommaren. Jag har aldrig haft problem med ohyra eller sjukdomar på mina.
Emser
Nu har jag köpt en påse med fågelfrö (jordnötter) - så nu ska jag så... wub.gif rolleyes.gif wub.gif biggrin.gif

Hur lång tid tar det innan de börjar att gro? Är det som backsippa som ska ha en grotid på minst 3 månader varav 2,5 är under kyla? (Tog det som exempel på blommor med lång grotid - inget annat!)
Casual
CITAT (Emser @ 16-10-2003, 17:09)
Nu har jag köpt en påse med fågelfrö (jordnötter) - så nu ska jag så... wub.gif rolleyes.gif wub.gif biggrin.gif

Hur lång tid tar det innan de börjar att gro? Är det som backsippa som ska ha en grotid på minst 3 månader varav 2,5 är under kyla? (Tog det som exempel på blommor med lång grotid - inget annat!)

Är nu lycklig innehavare till en hel påse obehandlade (tror jag) jordnötter varav några stycken hamnat i krukan. Jag och min dotter väntar med spänning... blink.gif huh.gif blink.gif
Emser
Jag med...köpte en påse på 1/2kg det var den minsta påsen de hade!?! sleep.gif *skrattar*
KURT
CITAT (Emser @ 16-10-2003, 17:09)

Nej jordnöten har aldrig mött kyla, och vill inte heller möta kyla så de skall inte stratifieras.
Emser
Oki, då vet jag. Men hur lång tid tar det då? "Från frö till frö", så att säga?!
Casual
biggrin.gif ...några jordnötter har börjat gro... biggrin.gif En vita "tappar" kikar nu upp ur jorden wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon